search

Filmen der splittede nationen

Torsdag d. 10. september 2009 vil stå som en mærkedag i den danske reklamebranche år fremover. Dette var dagen, hvor VisitDenmark lancerede den virale film "Danish Mother Seeking" på bl.a. YouTube.  

Torsdag d. 10. september 2009 vil stå som en mærkedag i den danske reklamebranche år fremover. Dette var dagen, hvor VisitDenmark lancerede den virale film "Danish Mother Seeking" på bl.a. YouTube.

Filmen handlede om den danske kvinde KarenDK26, som tilsyneladende klædte sig af for resten af verden og efterlyste en udenlandsk mand, hun havde mødt et år tidligere på Custom House i København, og som var faderen til hendes søn, August. Som det gælder med de fleste gode virale film, spillede filmen på usikkerheden om, hvorvidt historien nu var sand eller falsk, og videoen skabte hurtigt heftig debat.

Filmen var lavet til udlandet med henblik på at sætte Danmark på turismens verdenskort. Samtidig skulle den kickstarte samtale om Danmark og derved løfte det ringe kendskab, Danmark har som destination i udlandet.

Ud fra den målsætning har filmen været en bragende succes – og hvis den ikke var blevet trukket tilbage efter politisk pres, kunne den endda være endt som måske en af de allerstørste virale succeser nogensinde.

Der er blevet talt negativt om danske kvinder og det danske samfund, danske kvinder og det danske samfund er blevet forsvaret af andre, og søger man på Youtube, ligger der i dag over 1.000 brugergenererede videoparodier, -fortællinger og -svar til KarenDK26. Filmen lever naturligvis også videre mange andre steder, og den er efter sigende blevet set over en halv million gange yderligere, efter den blev fjernet fra YouTube.

SE FILMEN HER:

Og ja – der manglede måske en afsender-ID, men prøv at bladre igennem dagens avis, eller nærstudér en reklameblok på TV. Det sker ikke hver dag, men det sker ofte, at der laves såkaldte teaser-reklamer uden egentlig afsender, hvorefter der et stykke tid efter kommer en opfølgende reklame, som afslører det hele.

Det er også vigtigt at holde sig for øje, at KarenDK26's video blot er én af de mange måder, VisitDenmark markedsfører Danmark på. Andre målgrupper rammes på andre måder. Verden er ikke sort og hvid, og alle danske kvinder springer ikke på den første udlænding, de ser – det er jeg sikker på, videoens mange millioner seere også godt kan gennemskue.

Handler det i virkeligheden om dansk smålighed og sensationsliderlighed, når journalister og kvinderettighedsforkæmpere tripper over en film, som slet ikke var henvendt til dem?

Fair nok, at man har sin egen opfattelse af, hvordan Danmark skal markedsføres, men markedsføringen af Danmark kan ikke være en demokratisk proces, hvor 5,5 mio. meninger skal høres. Der skal naturligvis være et krav om effekt-dokumentation (samme krav i øvrigt, som alle andre markedsførende instanser stiller), og den effektdokumentation siger i min optik, at Danmark har fået 'bang for the buck'.

Tilbage står en minister og en bestyrelse, som tilsyneladende ikke har fattet noget som helst af, hvordan den nye mediescene fungerer og forsøger at censurere sig ud af en prekær situation.

Ved at trække filmen tilbage har de – ud over at vise verden, at vi også i Danmark udøver censur – afskåret VisitDenmark fra at sende en opfølgende video ud, som sandsynligvis ville have forklaret det hele.

Det er næsten lige så skræmmende og misforstået som kronprins Frederik, der i disse dage kan ses på YouTube med en video, man som bruger ikke kan kommentere på.

Er man bange for at gå i dialog, skal man lade være med starte en samtale. Samtalen kommer alligevel – den kommer bare et sted, hvor du ikke kan styre den, eller hvor du ikke ved, hvad der bliver sagt.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen