Fields shopper i gråzonen

 »Jeg ville være en hykler, hvis jeg benægtede, at 'Shopping' har været god reklame,« siger ejeren af Fields om TV 2s center-serie IMAGE. Forbugerombudsmand Hagen Jørgensen mener, at tv-serien 'Shopping' har været én lang skjult reklame i strid med markedsføringsloven.

 

»Jeg ville være en hykler, hvis jeg benægtede, at 'Shopping' har været god reklame,« siger ejeren af Fields om TV 2s center-serie

 

IMAGE. Forbugerombudsmand Hagen Jørgensen mener, at tv-serien 'Shopping' har været én lang skjult reklame i strid med markedsføringsloven.

Tv-serien, der består af otte 25-minutters udsendelser, blev sendt på TV 2 hen over sommeren. Den er produceret af Nordisk Film. Koncernen Steen & Strøm Danmark A/S, der ejer Fields, har betalt en del af produktionsomkostningerne. Hvor stort et beløb, der er tale om, vil marketingdirektør Claus Tüchsen fra Steen & Strøm ikke ud med.

Til gengæld vil han gerne fortælle, at serien om indkøbscentret har været rigtig god for Fields:

»Det er absolut en gråzone, hvornår noget er reklame, og hvornår det ikke er. Men jeg ville være en hykler, hvis jeg benægtede, at 'Shopping' har været god reklame for Fields. Selvfølgelig har den det. Vi har jo fået mange flere sendeminutter, end vi ville få, hvis vi skulle købe 30-sekunders reklamespots,« siger Claus Tüchsen.

Seriens første to afsnit var til vurdering i Radio- og TV-nævnet i juni måned. Nævnet fandt ikke, at markedsføringsloven var overtrådt, men mente, at serien skulle betragtes som sponsoreret, og derfor burde sponsorens navn have været nævnt i forbindelse med udsendelserne. Radio- og TV-nævnet sagde også, at dele af programmet lå 'på grænsen af det tilladte'.

Nævnet glemte dog at spørge forbrugerombudsmanden, hvordan han så på sagen. Nu har Hagen Jørgensen så talt. Han mener det stik modsatte af Radio- og TV-nævnet og har derfor bedt nævnet om at tage sagen op på ny.

I programmerne får seerne adskillige gange at vide, at Fields er 'Skandinaviens største shoppingcenter', at det ligger på Amager, og at Metroen kører lige til døren. De får også at vide, at centret har et nyt 'legelandskoncept' til børnene, og at man kan købe brudekjoler i Debenhams. Da Prins Henrik besøger centret, får han udpeget Bilka med ordene: »Det er så Bilka, Danmarks største dagligvarekæde, der havde en omsætning på åbningsdagen på 13 millioner kroner«.

Blandt andet på den baggrund konkluderer forbrugerombudsmanden:

»Fields får i udsendelserne en massiv, positiv eksponering. (…) Udsendelserne har en betydelig markedsføringsmæssig og kommerciel værdi for Fields og for centrets forretninger.«

Annette Bramsen fra mediebureauet OMD, hvis job er at købe reklametid på TV 2, siger til Journalisten, at et 60 sekunders reklamespot i primetime, hvor 'Shopping' er sendt, koster cirka 90.000 kroner brutto. Hvis Fields skulle have købt reklamespots, der svarer til de 200 minutter, som udsendelserne i alt har varet, ville prisen have været 18 millioner kroner.

Flemming Hansen, professor i marketing på Copenhagen Business School siger:

»'Shopping'-serien er 'placement' i højeste potens. Det ligger konstant i baghovedet på seeren, at vi befinder os i Fields. Samtidig virker det mere troværdigt med et journalistisk produkt frem for en åbenlys reklame. Hvis jeg var direktør i Fields, ville jeg være glad og bestemt betale mange penge for at få mit firma eksponeret på denne måde.«

Ejeren af Fields, marketingdirektør Claus Tüchsen, er da også rigtig glad for programmerne. Især fordi de ifølge ham selv ikke har kostet noget særligt:

»Serien har været image-skabende for Fields. Ingen af programmerne er set af under en halv million mennesker, og de ved i hvert fald, hvor vi ligger, hvor store vi er, og hvordan man kommer herud. Serien var ikke en del af vores marketing-plan, men den kom som en rigtig god ting oveni, fordi vi i forbindelse med åbningen havde købt reklamespots på TV 2. Det gør vi igen til december, så der er da en klar synergieffekt mellem spots'ene og 'Shopping'-serien,« siger Claus Tüchsen.

– Så ud fra en reklamemæssig betragtning er du godt tilfreds?

»Ja, bestemt. Det var en kanon idé at opbygge kendskabet til Fields på den måde.«

0 Kommentarer