I weekenden når Nordens førende radio-festival til København. Allerede i dag gik det løs i Stockholm. Herfra bebuder festivalleder Christian Kjeldsen, at Radiodays 2009 tegner til at blive den hidtil bedste. Læs her hans umiddelbare tip.
»Det her bliver helt klart en totalt crowded session i København.«
Christian Kjeldsen er helt op at ringe. Radiodays 2009 er netop skudt i gang i Stockholm i dag med et væld af foredrag om radiobranchens fremtid, masterclasses med alverdens radiovæter og tema-sessions om de store tendenser.
»Tracy Johnson har netop talt om, hvordan man udvikler det kreative talent på radioen, og hvordan man skal passe på sine værter og ikke mindst udvikle sine radioværter. Det bliver helt klart noget, man skal til at tænke mere over,« fortæller Christian Kjeldsen, der er sikker på, at Tracy Johnsen fra The Art of Managing Creative Talent også vil trække fulde huse i København, når Radiodays når til byen i den kommende weekend.
»Gareth Roberts fra BBC i England og Nik Goodman fra 100FM er to andre, man bør lytte til. De har her i dag fortalt om, hvad der skal til for at lave succesfyldte morgenshows,« siger Christian Kjeldsen, der i øvrigt kan glæde sig over, at Radiodays 2009 ser ud til at være udsolgt – hvis ikke allerede.
»En andet meget interessant session, som jeg lige har overværet, handlede om mobcasting the news fra the National Public Radio i Washington med Andy Carvin. Han fortalte om "crowdsourcing & journalism". Det vil blandt andet sige øjenvidenskildringer, og hvordan folk kan twitte nyheder vanvittigt hurtigt. Og hvordan man anvender det i journalistikken, har NPR stor erfaring i. Så det var meget, meget spændende, synes jeg.«
Christian Kjeldsen kunne blive ved med at fremhæve personer, radioværter og sessions. Men hvis han blot lige skal nævne én mere, så må det blive radioreklameguruen Nick Michaels, der står for et provokerende manifest med fokus på den medietrætte forbruger i "The Overcommunicated World".
»Han tager udgangspunkt i den identitetskrise, som radioen har i USA, og går så ind i, hvordan man bedst kan kommunikere for at nå folk. Eksempelvis bruger han ikke længere normale radioreklamer. Han benytter infomercials, som folk betaler for. Det er meget inspirerende,« siger Christian Kjeldsen.
Hele programmet for Radiodays kan ses her.
Journalisten.dk dækker i øvrigt det meste af Radiodays 2009 – herunder prisuddelingen på lørdag, Prix Radio, hvor vinderne vil blive omtalt umiddelbart efter her på sitet.
Festivalen beøges af 450 deltagere i Stockholm, 350 deltagere i Oslo samt 350 deltagere i København.
Læs også: 36 radioprogrammer i spil til årets danske Prix Radio
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.