search

Fem stjerner til visuel grundbog

”Bogen har potentiale til at blive en uundværlig grundbog på journalistiske og grafiske uddannelser,” skriver Lars Pryds i sin anmeldelse af Ole Munks bog 'Visuel journalistik'

Bog: Visuel journalistik  ·  Forfatter: Ole Munk   

Udgiver: Forlaget Ajour (278 sider, 388 kroner)  ·  Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

 

Vil du vide noget om visuelle budskaber, infografik, billedretorik, datavisualisering, multimodalitet, skalpellen og haglgeværet, semiotik, maestro-metoden og mikro-/makro-typografi?

Så er Ole Munks nye bog ’Visuel Journalistik’ et godt sted at søge viden. Den udfylder på fornem vis et hul i den dansksprogede faglitteratur om emnet.

Det har taget Ole Munk over tre år at skrive bogen, og den afspejler erfaringer fra et langt, professionelt virke. Ole Munk har blandt andet været ansat ved Politiken, designkonsulent i Ribergård & Munk, underviser ved DMJX og siden 2014 designchef ved Kristeligt Dagblad. Er man blevet undervist af eller har hørt foredrag med Ole Munk, vil man kunne genkende enkelte pointer og illustrationer – et bevis på, at indholdet er gennemprøvet i praksis.

Bogen er opdelt i fire kapitler. Først beskrives ’Det teoretiske fundament’ – hvordan vi kommunikerer, opfatter verden omkring os, afkoder tegn og så videre. Ole Munk belyser sine pointer ved at henvise til teoretikere, psykologer, filosoffer med flere og formidler teorierne med velvalgte eksempler og illustrationer fra hele verden.

I ’Værktøjskassen’ gennemgås elementer, man kan anvende i visuel formidling, for eksempel billeder, illustrationer, grafik og typografi. Del tre giver tip til arbejdsmetoder som skitseringsteknik, maestro-metoden, farvebrug og moodboards, mens del fire omtaler ’De digitale platforme’ forholdsvist kort. De væsentligste tendenser er dog med og understøtter de mere fundamentale kommunikationsteorier i de foregående kapitler.

Ét lille hjertesuk: En bog som denne bør have et stikordsregister. Til gengæld er der en glimrende, kommenteret liste med anbefalet litteratur, og de sidste fire sider opsummerer bogens indhold i 10 gode råd, så den utålmodige visuelle journalist kan starte dér – og siden få lyst til at dykke ned i materien inde i bogen. 

Men hvad var lige dét der med skalpellen og haglgeværet? Udtrykket dækker over samspillet mellem ord og billede – hvor sidstnævnte skyder en masse signaler ukontrolleret afsted, mens ord kan bruges som en skalpel til at skære unødvendige betydningslag bort.

’Visuel Journalistik’ har potentiale til at blive en uundværlig grundbog på journalistiske og grafiske uddannelser, og det vil være oplagt at supplere den med en mere praktisk orienteret opgavebog. Den vil også være en god håndbog for professionelle mediearbejdere, der ønsker at blive bedre rustet til at vurdere, hvornår der (visuelt, forstås) skal skydes med skarpt, og hvornår der skal skæres ind til benet. 

 

 Foto: Forlaget Ajour

 

 

Kommentarer
2
Dorthe Meyer
20.08.18 14:51
Tak for en god og
Tak for en god og inspirerende anmeldelse - jeg vil straks købe bogen, men også tak fordi både du Lars og Munk oplyser om vigtigheden af grafiske virkemidler og kommunikation.
Fremhævet af Journalisten
Kirsten Hørslev
03.09.18 11:46
ja, netop - hvordan er det
ja, netop - hvordan er det lige man deler en sådan anmeldelse på de social medier, så den når ud til flere?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen