De seneste dage har et nyt socialt medie tiltrukket sig opmærksomhed fra både danske og internationale medier. Mediet hedder ’Ello’ og brander sig selv som en reklamefri udfordrer til Facebook.
Efter sigende skulle interessen for det nye netværk være så massiv, at de har måttet lukke midlertidigt for nye tilmeldinger. Nu kan man kun komme ind, hvis man får en invitation fra en af de brugere, der allerede er sluppet ind. Ellers må man stille sig kø.
Men kan ’Ello’ blive en reel konkurrent til Facebook, eller er det bare en mediehype? Vi har spurgt Trine-Maria Kristensen, selvstændig rådgiver i digital kommunikation og sociale medier.
Har ’Ello’ nogen som helst gang på jord, tror du?
»Der er jo i hvert fald en vis reklametræthed. Mange er trætte af, at netop Facebook blev de store. For det er da irriterende, at det sted, hvor vi har alle vores gamle klassekammerater, vores moster og billeder af ungerne, også bliver oversvømmet af reklamer, hvor folk prøver at proppe alt muligt ned i halsen på os,« siger Trine-Maria Kristensen og tilføjer:
»Så jeg tror som udgangspunkt, at der er et hul i markedet for et netværk, der siger nej til reklamer. Det har vi trængt til.«
Hvad er ellers deres styrke i forhold til Facebook?
»Problemet er, at de lige nu ikke har ret mange. Ud over at der ikke er nogen reklamer og ikke noget brok over Jensens Bøfhus. Men der er ikke ret meget funktionalitet, og det er simpelthen ikke et spændende sted at opholde sig. Det eneste spændende er, at det er nyt. Oplevelsen derinde er, at der er nogle tomme felter og ikke ret mange, man kender. Lige nu kan jeg kun invitere fem af mine venner, så det bliver hurtigt en meget lille og meget lukket fest.«
Det er jo ikke første gang, nogen udfordrer Facebook. Er det bare spild af tid at forsøge?
»Det gik jo meget godt for Twitter, kan man sige. De lancerede sig selv på en konference og spredte sig som en steppebrand derefter. Og alle sociale medier har jo på et tidspunkt kun haft fem brugere – som i øvrigt var udviklerne selv. Men ’Ello’ har selvfølgelig ikke nogen let situation, fordi der allerede er nogle meget store spillere på det her marked. Så de har en kæmpe udfordring. Men lige nu har de jo meget godt fat i hypen.«
Hvad skal der til for at fastholde den opmærksomhed, netværket har nu?
»De kan kun fastholde deres nyhedsværdi, hvis der hele tiden sker noget nyt derinde. Hvis man kommer ind og opdager, at hov, nu er der kommet en ny fetaure. De kan ikke tillade sig at stå stille ret længe, før man som bruger tænker, at det er sjovere ovre på Facebook, hvor alle ens venner er. Så der skal virkelig ske noget i en fart.«
Hvad er forklaringen på, at de er lykkedes med at skabe den her hype omkring sig selv?
»Alle, som siger, at de vil udfordre Facebook, får opmærksomhed. Alene fordi de vil noget andet, noget ikke-kommercielt – det er i sig selv interessant. Og så har de været heldige; de er ramt ned i en mainstream nyhedscyklus, hvor der åbenbart er brug for historier om nogen, der vil tage kampen op mod Facebook. Men det er voldsomt hypet nu – og mit gæt er, at allerede i slutningen af den her uge vil folk begynde at sige, at det bare var en hype,« siger Trine-Maria Kristensen.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Kære venner,
Jeg har herved den store ære at kunne erklære mig selv for Frihedskæmper af 1. Grad !
Og medaljen er lige for hånden af enhver med et Facebook abonnement:
Prøv at slå *Ole Fjord Larsen* op på Facebook, og du vil IKKE se min tidligere side !
Hver gang jeg prøver at komme på Facebook, får jeg svaret:
Der gik desværre noget galt.
Vi arbejder på at få det rettet så hurtigt som muligt.
Det kommer dog ikke som en fuldstændig overraskelse. Forinden fik jeg en advarsel i form af en sort Audi med fører der i dagevis holdte parkeret på iøjnefaldende mærkelige steder langs min daglige cykelrute, til sidst 12 m fra min indgangsdør.
Jeg har jo ikke kæmpet med gevær i hånd. Men også under besættelsen var spredning af nyheder en farlig sag der efter krigen blev hædret lige så højt.
Og nazisternes efterfølgere, nazionisterne, ved at deres undergang vil komme fra de sociale medier. Så det er fuldt forståeligt, især efter Zuckerberg*s kammeratlige samtale hos Nethanyahu, at de tager selv en lille fisk som mig alvorligt.
Heldigvis er der nu opstået et alternativ til Facebook, *ELLO*, som jeg anbefaler alle at skifte over til.
Mvh, Ole