Fem gode råd til udvikling og vækst

”Er du udelukkende opslugt af drift, risikerer du at blive som en fordærvet grøntsag,” siger Anne Rohde, forretningsudvikler og rådgiver, som giver fem bud på, hvordan du løfter din forretning

I 12 år har Anne Rohde rådgivet og undervist virksomheder, ledere og freelancere i forretningsudvikling. I lige så mange år har hun selv drevet virksomhed. Hun kender kort sagt faldgruberne for freelancere og bureauer: Drift æder al tid, udvikling bliver parkeret.

”Du kan nemt booke din tid 100 procent op, men det er farligt. Er du udelukkende opslugt af drift, risikerer du at blive en fordærvet grøntsag, der intet er værd i morgen,” siger Anne Rohde.

Hun råder til, at en arbejdsuge for selvstændige fordeler sig nogenlunde således:

20 % – salg – opsøgende salg, nysalg og gensalg

10 % – udvikling

10 % – buffer og brandslukning

60 % – drift – de fakturerbare opgaver

De 5 råd

Anne Rohde har fem råd til freelancere og bureauer, som vil skabe udvikling.

1) Outsource opgaver, og vind tid

Hvis du vil gøre det hele selv, bliver din tid en begrænsning. Derfor skal du have frigivet ressourcer til at udvikle din forretning. Find fx en bogholder og en studentermedhjælper, som systematiserer din SoMe-indsats, sørger for SEO-optimering osv. Selv om du er journalist og kan det meste, kan det være langt mere værdifuldt at outsource og få frigivet udviklingsressourcer. Det betyder, at du kan fokusere på din kerneopgave.

2) Indgå forpligtende samarbejdsaftaler [quote:0]

Find nogen, som kan noget, som du ikke selv kan, og indgå forpligtende samarbejdsaftaler. Det er vigtigt, at du ikke er grådig og er villig til fx at afgive 15-20 procent af den potentielle indtægt til en samarbejdspartner, som er med til at sælge dig ind. Et stort forretningsnetværk med folk, som er forskellige fra dig, skaber synergi.

3) Lav længerevarende aftaler, og reducer dit kanvas-salg

Det er en stor fordel at indgå halv- og helårsaftaler med dine kunder, så du undgår, at det hele tiden er ad-hoc-opgaver. Med længevarende aftaler, skal du ikke hele tiden ud at opdrive nye kunder og opgaver, og dermed slipper du for en del af det hårde kanvas-salg.

4) Hold dig ajour med dine målgrupper

Det er nemt at have så travlt, at du ikke når at holde dig orienteret om udviklingen inden for dine målgrupper. Ved du ikke, hvad der rører sig, mister du føling og bliver kørt ud på et sidespor. Det kan være vigtigt at deltage i faglige aktiviteter, som giver dig viden, og følge med i nyheder på området.

5) Du skal turde være synlig med dine mål

Du skal være villig til at investere i din vækst. Sætter du dig vækstmål over fx en to- eller treårig periode, hvor du vil øge din omsætning med 40 procent, skal du være synlig med dine mål – både over for dig selv og dine omgivelser. Da vækst både kan koste tid og økonomi, er det måske nødvendigt i en periode at skære ferier fra eller arbejde ekstra for at realisere målet.

0 Kommentarer