search

Fastansatte skal tænke som iværksættere

Selv om du er fastansat, skal du tænke som en iværksætter - i bundlinjer og nye markeder. Det mener Kommunikation og Sprog-formand Per Hjorth: »I krisetider er det tit de ”bløde” områder, der bliver ramt, når ledelsen skal fyre. Derfor er det vigtigt at bevise, at man skaber værdi for sin arbejdsplads.«

Selv om du er i et fast job, skal du lære at tænke som en entreprenør – i regnskaber, overskud og nye markeder. Sådan lyder det fra formanden for fagforeningen Kommunikation og Sprog, Per Lindegaard Hjorth.

Helt konkret handler det bl.a. om at have blik for, hvor virksomheden kan spare penge uden at fyre nogen, og om at opdage helt nye måder at tjene penge på.

»I krisetider er det tit de ”bløde” områder, der bliver ramt, når ledelsen skal fyre. Kommunikation er et af de områder, og derfor er det vigtigt at bevise, at man skaber værdi for sin arbejdsplads,« siger Per Lindegaard Hjorth til journalisten.dk.

I en leder i foreningens blad KOM Magasinet skriver han til sine medlemmer, at de bør overveje, om de kan få ideer til, hvor virksomheden kan tjene penge på nye måder – eller spare.

Han beskriver blandt andet et medlems historie:

»For nylig fortalte et KS-medlem, Louise, mig, hvordan hun havde bidraget til at frigive en masse ressourcer og dermed reducere omkostningerne i sin virksomhed. Ved en tilfældighed havde hun hørt, at virksomhedens kundeservice havde ansat en vikar for at klare mange opkald på grund af manglende informationer om et produkt. I næste nyhedsbrev, som Louise var ansvarlig for, gav Louise kunderne den manglende information. Efterfølgende kunne Louise fortælle direktionen, at der i uge X havde været Y opkald vedrørende de manglende oplysninger, men efter hendes nyhedsbrev kun Z opkald med den konsekvens, at der ikke længere var behov for vikaren.«

Per Lindegaard Hjorth , hvorfor er det en god ide, at fastansatte bruger krudt på at finde ud af, hvor virksomheden kan spare?

»Det handler om at vise ledelsen, at du skaber værdi. Det kan du gøre på to måder. Den ene er ved at bruge din faglighed som kommunikatør til at skabe den wauw-fornemmelse, vi kan hos kunderne. Men den anden er at finde tiltag, der kan spare omkostninger.«

Per Lindegaard Hjorth beskriver et nyt eksempel, hvor en virksomhed var vant til at sende fakturaer ud elektronisk. Men det betød, at mange kunder overså dem.

»Det blev en ond cirkel, for så kom der en rykker – og der skulle ansættes folk til at ringe pengene hjem – og så blev kunderne sure. Men så fik et KS-medlem den ide at sende fakturaer ud på gammeldags vis som brev igen. Det betød, at man kunne bevare flere kunder og samtidig havde færre udgifter til inkasso.«

Hvorfor ligger det ansvar hos kommunikatøren?

»Det er derfor, jeg nævner Excel-ark (i lederen, red.). Jeg skriver, at ved at tænke som en entreprenør kan kommunikatøren tale samme sprog som direktøren. Det handler i bund og grund ikke om kommunikationsfolk, men om alle medarbejdere. Du skal kunne sætte ord på den værdi, du skaber, men du skal også vise det,« siger Per Lindegaard Hjorth.

Har du et konkret råd til alle dem, der gerne vil prøve at tænke mere som entreprenører?

»Ja, det bedste er at mingle rigtig meget med personer i virksomheden – at man i frokostpausen sidder med dem fra regnskab eller direktionen eller salg og hører om deres problemer. Så kan man gribe bolden og tænke som en entreprenør.«

Men er der ikke også ulemper ved den tilgang – fx at en menig medarbejder skal tænke på hele virksomhedens økonomi og sætte sig ind i det, i stedet for at fokusere på sit job?

»Det er faktisk min oplevelse, at mange kommunikatører tænker på firmaet allerede. Men jeg tror, mange kommunikatører er meget krative mennesker, som måske kan bruge den kreativitet til at byde mere ind. Du skal ikke være tilbageholdende med at komme med nye ideer eller byde ind på projekter, som ikke er det, du lavede før.«

Tror du, det er en af årsagerne til, at kommunikationsfolk bliver ramt i sparerunder, at de er for dårlige til at byde ind?

»Det kan jeg ikke bedømme, men det er tit de "bløde" kompetencer, der bliver ramt. I denne krise har kommunikatører stået for skud, og for nogle år siden var det salg og marketing, der røg i krisetider. Men både kommunikation og marketing er noget af det værste, du kan skære væk. Det er jo dem, der bringer varerne ud til kunderne. Der er intet produkt, der sælger sig selv. Det skal kommunikeres,« siger Per Lindegaard Hjorth og tilføjer:

»Jeg tror så bare, vi også skal være bedre til at vise arbejdsgiverne den værdi, vi skaber.«
 

Kommentarer
1
Bodil Rohde
13.03.13 10:00
Det var ellers ikke så lidt.

Det var ellers ikke så lidt.

Skal man også gå baglæns ud efter møder med chefen?

VH
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen