Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
11:27 16.12.2021 Anna Sol Jørgensen

Farvel til Gallup: Danske tv-kanaler og streamingtjenester får nye seermålinger

For første gang i 30 år får den danske seermåling ny leverandør, når Kantar Gallup fra 1. januar 2022 bliver skiftet ud med målinger af det internationale analysefirma Nielsen.

Det oplyser TV 2, DR, Nordic Entertainment Group, Discovery Networks og Nielsen Danmark i en fælles pressemeddelelse.

Det er TV 2, DR, Nordic Entertainment Group og Discovery Network, der har indgået aftalen med Nielsen, og siden har Disney ønsket at tilslutte sig.

Forud for aftalen ligger mere end et års forarbejde, og aftalen er indgået for at tilpasse målingerne en tid, hvor hver fjerde husstand ikke længere har en traditionel tv-pakke, og streamingen udgør en stor del af danskernes tidsforbrug.

”Det hér er en ny måling til en ny tid, hvor danskernes seervaner og mediebrug bliver stadig mere digitalt,” siger formanden for tv-stationernes fælles styregruppe for seermålingen, Frederik Barnholdt, der er teamchef for Market & Performance Measure hos TV 2, i pressemeddelelsen.

”Derfor har den nye seermåling øget fokus på danskernes ændrede medievaner, flere skærme, flere indholdstyper, streaming-sening og nye aktører,” tilføjer han.

Den nye måling består af et panel på 1.750 danske husstande.

”Desuden tager Nielsen et nyt streamingmeter i brug, som via routeren i husstandene måler videoseningen på alle enheder – smartphones, tablet, computer, chromecast og alle andre devices – i husstanden. Vi glæder os til at dykke ned i tallene og løbende forbedre og forfine målingen,” siger Frederik Barnholdt i pressemeddelelsen.

SENESTE NYT

Flere nyheder