Farlig for Amerika

Barack Obama slår alle rekorder for, hvor mange penge man kan bruge på at reklamere for sig selv på tv. I den anden lejr bruger de også sendetiden på Obama. Mest for at fortælle, hvor farlig han er. Marie Louise Sjølie skriver fra NY.

Barack Obama slår alle rekorder for, hvor mange penge man kan bruge på at reklamere for sig selv på tv. I den anden lejr bruger de også sendetiden på Obama. Mest for at fortælle, hvor farlig han er. Marie Louise Sjølie skriver fra NY.

Her i hjertet af ObamaNation, det intellektuelle og multifarvede New York, kan det være svært at se, hvorfor det skulle være nødvendigt at bruge så mange penge på at reklamere for demokraternes præsidentkandidat, Barack Obama. Hans selvbiografi står allerede i de fleste bogreoler på Manhattan, Obama-T-shirts i alle farver går som varmt brød hos gadesælgerne i Soho, og du behøver næsten ikke at spørge, hvem sidemanden i subway'en stemmer på.

Men sådan er det ikke alle steder. Meningsmålingerne på landsplan er i Barack Obamas favør, men de er usikre, og der er stadig et par stater, der kan svinge til begge sider. Derfor er Obama-kampagnens budgetter ved at sprænge alle rekorder i kampen om de vægelsindede vælgere, skriver The New York Times.

Med lidt over to uger til valget har Obamas reklamekampagne kostet næsten lige så meget som George W. Bush's gjorde under præsidentvalget i 2004. Bush's folk endte med at bruge 188 millioner dollars på reklamer, og det var rekord dengang. Men altså en rekord, som demokraterne er ved at slå. Ifølge overvågningsorganet CMAG sker det allerede i begyndelsen af den kommende uge.

Underhunden
I den anden lejr – hos McCain, der i sin festtale i New York torsdag aften kaldte sig selv valgkampens »underdog« – bliver der brugt langt færre dollars på tv-reklamer. For hver McCain-reklame er der ifølge CMAG fire for Obama – og i de ombejlede svingstater er den forskel endnu større. Sidste søndag brugte demokraterne omtrent 6,5 millioner dollars på tv-reklamer, blandt andet under de nationalt broadcastede football-kampe, mens republikanernes regning lå på under 1 million dollars den dag.

Af den simple grund at Obamas kampagne har langt flere penge til reklamer end McCains.
Men John McCain fører på en anden front. Nok er hans tv-reklamer færre. Til gengæld er de langt mere aggressive. Ifølge tal fra Wisconsin University har omtrent 80 procent af de reklamer, som John McCains stab har sendt ud siden juni, indeholdt angreb på Barack Obama.

'Kun' omtrent 60 procent af demokraternes reklamer skød den anden vej. Og siden september har republikanerne hvæsset knivene. Nu indeholder de næsten alle angreb på Barack Obama.

En farlig præsident
»Hvem er Barack Obama?« lyder det igen og igen i reklamerne for John McCains kandidatur. Sidste uges tv-reklame fra den republikanske lejr hed »Dangerous«. Det handlede om – ja gæt selv – om, hvor farlig en præsident Obama ville være for Amerika. »Vanærende« var et andet ord i reklamen, der gled hen over amerikanernes tv-skærme 14.900 gange sidste weekend. Med underlægningsmusik, der var en thriller værdig.

En anden McCain-reklame handlede om Obamas blinde ambitioner og dårlige dømmekraft. Blandt andet baseret på hans meget omtalte bekendtskab med det tidligere Weather Underground-medlem William Ayers. 3.400 gange blev den 'reklame' sendt ind i de amerikanske stuer på forskellige kanaler i løbet af weekenden.

The New York Times rapporterer også, at de negative tv-reklamer understøttes af de såkaldte robocalls – telefonopkald med en automatisk stemme, der fortæller dig, at du skal have nyt kreditkort, eller at du har glemt at aflevere din film i Blockbuster. Nu handler de om, hvor farlig Barack Obama er.

I hvert tilfælde hvis du bor i en af de såkaldte svingstater.

0 Kommentarer