Ekstra Bladets og Tuborgs historie om, at der er falske juleøl i omløb, snød Jyllands-Posten og udfordrer markedsføringsloven. Nu fortryder Tuborg.
SNYD. "Falske snebajere i omløb." Sådan lød overskriften på Ekstrabladet.dk under mest læste artikler den 8. november – præcis den dag, Tuborg sender sin juleøl på gaden under stort mediehype.
Umiddelbart en god historie. Men der er tale om smart markedsføring udviklet i et samarbejde mellem Tuborg, Ekstra Bladet og Netpeople. Lidt for smart.
I dag forklarer Ekstra Bladets ledende chefredaktør, Poul Madsen, at det er en beklagelig fejl, at artiklen om de falske sneøl overhovedet blev tilgængelig fra Ekstrabladet.dk.
»Det havde vi ikke forudset. Det var en fejl, som vi har lavet om. Vi vil ikke blande annoncer og redaktionelt stof. Vi har vandtætte skodder,« siger Poul Madsen.
For at promovere Tuborgs juleøl havde bryggeriet og Ekstra Bladet lanceret en event, der kun skulle fungere fra Tuborgs portal, understreger parterne. Brugerne af Tuborgs hjemmeside skulle agere drillenisse og sende en besked til en ven om, at denne historie skulle de læse. Vennen blev så ledt ind på Ekstrabladet.dk. Her kunne de læse nyheden om, at Tuborgs juleøl er blevet piratkopieret.
Poul Madsen kan ikke se noget problem i, at avisen har bidraget til at markedsføre en juleøl.
»Man skal være mere end tungnem for ikke at se, at det er en joke,« siger han.
Blandt andet kunne brugerne klikke på et link og se forskellen på de rigtige og de falske etiketter. Frem sprang et brølende rensdyr og en meddelelse om, at drillenissen havde været på spil.
Men det er ikke nok. Annonce-elementet skal stå klart for brugerne fra første linje.
»Det bør fremgå helt indledningsvis, da forbrugere må have en forventning om, at journalistisk indhold er fri af kommercielle interesser,« vurderer Jan Trazkowski, lektor på juridisk institut på Copenhagen Business School.
Også internt på Ekstra Bladet har journalister undret sig over avisens markedsføring af Tuborg. Poul Madsen fremlægger selv en mail, han har sendt til en kritisk journalist på avisen.
"Ekstra Bladet er ikke til salg, vi vil aldrig lade annoncørerne blande sig i journalistikken, men vi må gerne være sjove, og jeg vil naturligvis på baggrund af denne debat være endnu mere kritisk, næste gang vi får tilbudt et morsomt indslag," skriver Poul Madsen blandt andet.
Men for Tuborg er grænsen nået.
»Det er mest sandsynligt, at vi ikke gør det igen. Det giver for megen diskussion. Og Tuborg skal ikke ligge på kanten,« siger Jens Bekke, kommunikationsdirektør i Tuborg.
Det kommercielle budskab stod heller ikke klart for Jyllands-Postens forbrugerportal Fpn.dk, der citerede historien. Journalist Nikolaj Worm forklarer, at han fik et tip fra en kollega.
»Når du sidder på en travl aftenvagt, er det umiddelbart svært at gennemskue, at det ikke er en ægte nyhed. Især når du får den tilsendt fra folk, der selv mener, historien er god nok. Det var desværre et af de tilfælde, hvor det gik lidt for stærkt.«
Netpeople, der har lavet konceptet for Tuborg, overvågede nettet og kontaktede Nikolaj Worm – der ved nærmere eftertanke dog også selv var begyndt at undre sig. 12 minutter levede artiklen hos JP.
Nikolaj Worm er skeptisk over for, at Ekstra Bladet låner sin journalistiske troværdighed ud til markedsføring af Tuborg.
»Jeg vil ikke blande mig i konkurrenternes måde at gøre tingene på, men det ville aldrig ske på JP's medier,« siger han.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det tog også mig lidt tid at se sammenhængen, men jeg blev faktisk ikke stødt. Det er klart, at det journalistiske må tages op til overvejelse hos EB, men jeg er ret sikker på, at langt de fleste læsere vil kunne gennemskue joken. Det er for mig lidt ligesom 1. april. Vi ved godt at der kommer et par historier hist og her, men vi falder alligevel i.
Journalistisk problematisk? Ja. Morsomt og forfriskende i en grå efterårs tid? Ja. Kritisabelt? Nej, ikke meget.
God jul.
Mvh.
Rasmus
Jeg er åbenbart tungnem, for fem-øren faldt først, da jeg klikkede på forskellen mellem etiketterne. Jeg følte mig i dén grad snydt, da artiklen lå som den mest læste på eb.dk - hvilket den gjorde i flere dage. Tuborg har i hvert fald fået masser af markedsføring for pengene