Fallesen: Facebook er ikke vigtigt

Børsen har forbudt journalisterne at bruge Facebook på arbejdspladsen af frygt for spredning af virus. Hvis Facebook skulle udvikle sig til et vigtigt journalistisk arbejdsredskab, så åbner vi igen, siger chefredaktør Leif Beck Fallesen.

Børsen har forbudt journalisterne at bruge Facebook på arbejdspladsen af frygt for spredning af virus. Hvis Facebook skulle udvikle sig til et vigtigt journalistisk arbejdsredskab, så åbner vi igen, siger chefredaktør Leif Beck Fallesen.

Dagbladet Børsen har forbudt deres ansatte at kommunikere på Facebook fra firmaets computere. Det sker af sikkerhedsmæssige og produktionsmæssige årsager. Man er blandt andet bange for Facebook som virusspreder.
»Vi frygter ikke at gå glip af vigtige journalistiske historier. Der er ikke en eneste medarbejder her, som har rejst det som et problem. Facebook er primært et socialt forum. Hvis nu for eksempel nogle af de vigtige nyheder i IT Factory-sagen var dukket på Facebook, så ville man kunne overbevise mig om noget andet,« siger Leif Beck Fallesen.

Det var bloggeren Abelone Glahn, der først fortalte nyheden om, at Børsen har spærret adgangen til Facebook. Hun kalder forklaringen om, at man risikerer virusspredning, for ‘tam', når man sammenholder den med fordelene ved at kunne researche på Facebook.
»Det kan godt undre, at netop en journalistisk arbejdsplads lukker for et så vigtigt redskab til kommunikation med omverdenen. Facebook er et udmærket redskab til at finde kilder, finde cases og ikke mindst finde ud af, hvad der rører sig blandt brugerne, for eksempel i form af grupper, der oprettes, causes, der indsamles til, eller projekter, der kan følges,« skriver Abelone Glahn i sin blog.

Som eksempler på Facebooks relevans for erhvervsjournalister nævner Abelone Glahn, at man kan følge følge med i hadesider mod virksomheder som DONG. Abelone Glahn nævner også, at flere virksomheder bruger Facebook til at rekruttere og fastholde medarbejdere. Derfor er det simpelthen at misligholde sit stofområde for en 'human ressources'-reporter ikke at være på Facebook.
"For en medarbejder, der dækker HR, arbejdskraftsmangel og rekruttering, er dét alene at afskære sig fra at researche på, hvordan virksomheder fremover bør bruge Facebook både til kundekontakt og til rekruttering," skriver Abelone Glahn.

Leif Beck Fallesen afviser imidlertid, at Facebook skulle være specielt relevant for erhvervsjournalister: »Det meste af det, som foregår på Facebook, ligger ikke inden for Børsens verden.«

Abelone Glahn anbefaler, at alle medier får en Facebook-politik i stedet for at stoppe adgangen.

Læs også Poul Høis blog om den danske Facebook-mani.

2 Kommentarer

Mads Gram
7. JANUAR 2009
Re: Fallesen: Facebook er ikke vigtigt

Børsen om tillægget MedieMarked i avisen 17/12-08: ”Med MedieMarked bliver du opdateret på de nyeste trends inden for markedsføring. Vi kigger på de nyeste kampagner og seneste analyser, samt bringer dig tæt på den digitale medieudvikling.”

 

Facebook er det website som danskerne bruger næstmest tid på, efter Google. Og meget af den tid bliver brugt på at flashe forbrug og blive inspireret til kommende forbrug.


Hvordan skal Børsens journalister dække Facebook som reklame- og markedsføringskanal? Og mener Børsen ikke fx Social Ads og Facebook Connect er spændende trends indenfor markedsføring?

Peter Svarre
7. JANUAR 2009
Re: Fallesen: Facebook er ikke vigtigt

Jeg tror, at det er svært at komme uden om Facebook som et vigtigt redskab, hvis man arbejder som journalist i dag. Jeg holdt et oplæg til Fagfestivalen for et par måneder siden, hvor jeg talte om præcis Facebook som journalistisk redskab, og det var helt tydeligt, at særligt de yngre journalister i rummet brugte Facebook særdeles aktivt som journalistisk redskab.

Min præsentation fra fagfestivalen kan ses her på Slideshare:

http://www.slideshare.net/petersvarre/facebook-som-journalistisk-arbejdsreskab-presentation/

Den er en smule indforstået i starten, men hen mod slutningen er der en hel del konkrete pointer i forhold til, hvordan Facebook kan bruges journalistisk.