search

Faldende blade

  OPLAG. De seneste mange år har tallene fra Dansk Oplagskontrol lignet et standardbillede af efterår: Bladene falder. De nye tal for andet halvår af 2004 er ingen undtagelse.

OPLAG. De seneste mange år har tallene fra Dansk Oplagskontrol lignet et standardbillede af efterår: Bladene falder. De nye tal for andet halvår af 2004 er ingen undtagelse.

Værst ser det ud for de landsdækkende dagblade. Jyllands-Posten ligger nu på 149.760 eksemplarer og har på to år smidt 30.000. Politiken sælger 129.347 eksemplarer – et fald på små 13.000 på to år. Berlingske Tidende har i samme tidsrum mistet 25.000 købere og er nu nede på 123.893. Både Ekstra Bladet og B.T.s oplag er på to år dykket med 11.000. Ekstra Bladet ligger i dag på 108.484, B.T. på 101.882.

De små og mellemstore regional- og lokalavisers oplag siver lige så stille. Undtagelsen er NORDJYSKE Stiftstidende, der ikke bare siver, men på to år er tordnet ned med knapt 11.000 eksemplarer. I dag ligger avisen på 72.755. Et fald, som NORDJYSKEs administrerende direktør, Per Lyngby, kalder »bevidst og kontrolleret«:

»En del af forklaringen er, at vi har valgt at afvikle mange af de billige abonnementer. Efter fusionen med Vendsyssel Tidende i 1999 mistede vi rasende mange læsere, og en måde at vinde dem tilbage på var at give dem avisen med stor rabat. Den politik har vi stoppet, og det koster i oplag,« siger Per Lyngby.

Han hæfter sig ved, at læsertallet på NORDJYSKE Stiftstidende stiger, mens oplaget falder. Det betyder meget for annonceindtægterne. Per Lyngby slår også fast, at NORDJYSKE holder sin kommercielle markedsandel.

»Det betalte avismarked skrumper hele tiden, men vi har 75-80 procent af markedet i Nordjylland. Det vil sige, at fire ud fem af dem, der køber et dagblad i Nordjylland, køber vores avis. Meget mere kan vi nok ikke gøre os forhåbninger om,« siger Per Lyngby.

Der er dog undtagelser fra oplagsfaldet. Niche-aviserne for eksempel.

Børsen har på to år vundet 5.500 og ligger nu på 65.528, mens Kristeligt Dagblad er gået godt 3.000 frem til 23.373 eksemplarer.

Bedst ser det ud for metroXpress og Urban, som i perioden er blevet landsdækkende. Begge har øget oplaget med omkring 70.000. MetroXpress ligger på 221.900, Urban på 214.663.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen