search

Fagligt talt

 Næstformand i Dansk Journalistforbund Fred Jacobsen skriver.Kvalitet. I DJ har vi i længere tid været optaget af et begreb, som vi kalder professionskvalitet. Ordekvilibrister iblandt os vil nok ikke mene, at det er et specielt flot ord. Jeg mener dog, at det er funktionelt og rummer meget af det, som DJ gerne vil være kendt for at engagere sig i.

 

Næstformand i Dansk Journalistforbund Fred Jacobsen skriver.

Kvalitet. I DJ har vi i længere tid været optaget af et begreb, som vi kalder professionskvalitet. Ordekvilibrister iblandt os vil nok ikke mene, at det er et specielt flot ord. Jeg mener dog, at det er funktionelt og rummer meget af det, som DJ gerne vil være kendt for at engagere sig i.

Det handler om kvaliteten af og i det arbejde, som DJs medlemmer udfører. Det handler om holdningen til kvalitet – og om noget så højtravende som at være stolt af sit arbejde. Uanset om det drejer sig om journalistik med eller uden fotografier, kommunikation, grafik, lyd, lys, tegninger eller anden formidling, der er med til at give medierne indhold.

Tager vi fat i den traditionelle journalistik, så er det et relevant spørgsmål, hvad der sker med den gode, grundige, undersøgende og kritiske journalistik, når mantraet i øjeblikket synes at være noget andet, nemlig mængde.

Gratisaviserne og den ny 24 timers tv-nyhedskanal tilbyder et væld af væsentlige og mindre væsentlige nyheder – med den behagelige effekt, at beskæftigelsen for DJs medlemmer stiger støt.

Ingen kan vide, hvor længe denne beskæftigelsesmæssige optur varer ved. Men midt i glæden over den må vi ikke glemme at bruge kræfter på det, der gør det sjovt at arbejde i mediebranchen.

Det er da noget sjovere at have et arbejde, man ikke bliver syg af. Enten fordi der er for meget at lave, der er for mange funktioner på én gang, eller fordi medarbejdere og ledere i travlheden har »glemt« at afstemme forventninger med hinanden.

Dårlig stress opstår ofte, fordi man knokler derudad for at udføre sit job så godt, at man kan se sig selv i spejlet efter fyraften. Ofte fordi man stiller store krav til sig selv om en kvalitet, der i virkeligheden ikke er efterspurgt fra ledelsens side.

Netop for at bidrage til en bedre dialog mellem medarbejdere og ledelser har DJ besluttet at øge sin indsats på arbejdsmiljøområdet for at øge kvaliteten af og i arbejdet.

Det er også sjovere og mere trygt, når man fuldt og fast kan stole på, at ens ledelse er med til at holde angreb på medarbejdernes journalistiske troværdighed og integritet ude. At der er garanti for, at virksomhedens kommercielle interesser ikke griber ind i redaktionernes uafhængighed og den kritiske journalistik.

Der skal være garanti for, at man som en tv-stations frontfigur ikke af samme station kan loves eller lejes ud til andre til kommercielle aktiviteter uden medarbejderens samtykke, hvor man bagefter kan sætte spørgsmålstegn ved netop uafhængighed og integritet.

TV2 News' planer om partnerskaber med en række andre selskaber kan være en ganske fin måde at gøre sig lækker over for potentielle købere på. Men hvis troværdigheden lider skade, må vi og andre råbe op, så det kan høres. I alle sådanne tilfælde vil DJ råbe vagt i gevær.

Et andet sted, hvor der er fokus på kompetence, er i en analyse af mediearbejdsmarkedet, som Undervisningsministeriet offentliggjorde forleden. I forbindelse med undersøgelsen blev danske medievirksomheder spurgt, hvilke kompetencer fremtidens medarbejdere skal have, for at virksomhederne vil ansætte dem, når der skal opgraderes på kommunikation og journalistik.

Som i en tilsvarende mediearbejdsmarkedsanalyse fra 2003 står evner som forretningsforståelse ganske højt på listen over de egenskaber, de ansatte skal være i besiddelse af.

Forretningsforståelse kan betyde mange ting. Den gængse opfattelse er, at journalisterne får ændrede roller, at det handler om medarbejderens øgede forståelse for, at et blad, en tv- eller radiostation også er en forretning, der skal løbe rundt – og måske endda give et pænt afkast til de personer eller selskaber, der har investeret i den. For kommunikationsfolkene betyder det, at kommunikation i en organisation også handler om fokus på bundlinjen.

Er man paranoid, skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, hvordan sådan en opfattelse af i hvert fald journalistens rolle i værste fald kan udlægges i retning af at være et incitament til at lytte lidt mere end ellers til annoncørers eller partneres ønsker til, hvordan en historie skal fortælles.

Vi er ikke specielt paranoide i DJ, men vi vil bidrage til, at debatten om kvaliteten af og i arbejdet ikke tørrer ud. Hverken i 2007 eller de kommende år. Godt nytår!

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen