Fagforeninger satser på sociale medier

Når overenskomstforhandlingerne kommer efter nytår, vil fagbevægelsen satse på sociale medier som Facebook og blogs for at nå ud til flere danskere.

Når overenskomstforhandlingerne kommer efter nytår, vil fagbevægelsen satse på sociale medier som Facebook og blogs for at nå ud til flere danskere.

Efter nytår starter endnu en større runde overenskomstforhandlinger. Og for at nå ud til så bred en skare af danskere som muligt, vil fagbevægelsen gribe til de sociale medier. Det viser en rundringning, som Berlingske har foretaget.

Berlingske har talt med LO-forbundene, 3F, NNF, HK Privat og Teknisk Landsforbund. Fagforeningerne melder, at de vil bruge sociale medier på hver deres måde.

Nogle vil bruge Facebook mere aktivt, andre vil køre topforhandlere mere frem i rampelyset via blogs, og så kan Twitter blive et redskab til at nå hurtigt ud med korte budskaber. HK Privat vil udbygge deres smartphone-app, så den også indeholder information om overenskomster.

Fagbevægelsens strategi får ros af Thomas Bigum, der til daglig arbejder med strategi og sociale medier.

»Fagforeningerne i dag har brug for at støve deres image af. De skal have stor ros for at bevæge sig ud i nogle mere moderne medietyper, som kan give adgang til bredere medlemsskarer,« siger han til Berlingske. 

0 Kommentarer