MISKMASK. Jeg fik Journalisten ind gennem brevsprækken i dag – og med den den første reklame for årets Fagfestival. En cirkelrund ting, opdelt i lagkagestykker (ottendedele), hvoraf to er skåret ud. Hvad i alverden er det for noget? Den fik mig til at tænke på de øvelser, vi lavede på første årgang på Kunsthåndværkerskolen i 80erne – "angrib dit papir og vær kreativ". Anvendelig og kommunikerende er den i hvert fald ikke, og jeg bliver personligt ret irriteret over sådan et kræmmerhus. Hvad er meningen? Skal man folde det (efter den lille påtrykte grafiske anvisning) og så have det stående til pynt på sit skrivebord?
Nej, giv mig en go' gammeldags brochure, der grafisk og tekstmæssigt klart – og gerne nytænkende – KOMMUNIKERER, hvad det er, jeg skal tilmelde mig. Fortæl mig, hvad det handler om, og spis mig ikke af med det her misk-mask af en foldeprøve, med tekst på kryds og tværs og uden sammenhæng. Ikke engang typografien er letforståelig – mange af A'erne (ikke konsekvent alle) er designet som lagkagestykker (nå ja, okæy, så er der da en sammenhæng), men det gør det bestemt ikke læsevenligt og minder mest af alt om den gimmick, e-Types i sin tid lavede med Danske Designeres identitet, hvor alle de store D'er blev skiftet ud med sorte firkanter. Dén lever endnu, gud bedre det.
Bortset fra det, så er Fagfestival et glimrende tilbud til nyhedsarbejdere og mediefolk med ønske om at udvikle sig selv og lære nyt, men om man fatter det med denne kræmmerhus-udsendelse, er et spørgsmål. Hvad svarer du?
Lars Pryds, visuel chef, 24timer
SVAR. Lars Pryds mener, at den lille mærkelige papirgenstand der var medsendt sammen med seneste udgave af Journalisten, er noget misk-mask. Genstanden reklamerede for Fagfestival.
Lars har ret. Den var noget misk-mask. En besynderlig sammenblanding. Hverken fugl eller fisk. Men det var netop ideen: At producere noget medie-misk-mask, som gør opmærksom på, at Fagfestival finder sted den 9. og 10. november. Altså at få datoerne slået fast i DJ-medlemmernes bevidsthed – og samtidig lokke med nogle af de kendte navne, som har givet tilsagn om at medvirke.
Den lille papirgenstand skulle vække opmærksomhed, måske endda blive foldet som en skulptur/vifte/figur og leve et par dage på modtagerens skrivebord. Vores tests viste, at 'folderen' vakte opmærksomhed. Nok var den af papir, men den runde form og udstansningerne til foldning er ikke set før. Vi ville altså få modtageren til at anvende papirmaterialet rent fysisk. Det kendte 'format' i ny eksperimentel anvendelse. Lege med det. Fingere ved det. Folde det og skabe en sjov form bestående af Fagfestivals bomærke-elementer. Produceret i samme prisleje som et traditionelt awareness-postkort og billigst mulig distribution, hvilket lod sig gøre, idet DJ i forvejen udsendte Magasin K i folieringsposen omkring Journalisten.
Vores markedsføringsstrategi i 1. halvår er således at få så mange som muligt til at sætte kryds ved datoerne, så de i god tid kan aftale med kolleger og venner at mødes på Fagfestival. Vi har desuden på Fagfestival.dk offentliggjort langt de fleste af de medvirkendes navne. Efter sommerferien bliver vi anderledes konkrete. I begyndelsen af august præsenterer vi hele programindholdet på sitet, og den 27. august følger programhæftet sammen med Journalisten. Fra den 25. august kan man tilmelde sig via Fagfestival.dk. /
Esben Ørberg, festivalleder
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Min datter synes, den er helt sjov - og så synes far det samme.
Kære Esben,
Det er dejligt at se, at du holder en venligt forklarende tone over for Lars i dit svar. Det er sådan, vi bør debattere her i forbundet. Men jeg har altså også meget svært ved at se, hvorfor det skulle være en fordel at producere noget medie-misk-mask for at gøre opmærksom på Fagfestival. For hvad er det, I vil sige med det? At fagfestival også er noget besynderligt medie-misk-mask, som hverken er fugl eller fisk? At I helst vil tiltrække de medlemmer, der falder for en papir-gimmick frem for festivalens indhold? At I tror, jeres kollegers opmærksomhedshorisont er på størrelse med en hamsters ditto? Me no get.
Mette Trudsø, redaktionschef, Udviklingsafdelingen, Bonnier Publications