search

Fagbevægelsen satte mediedagsorden med annoncer

LO satte sig tungt på efterlønsdiskussionen i januar takket være en massiv annoncekampagne om regeringens løftebrud. >>Når man ikke kan få spalteplads, må man købe sig til den.<<

LO satte sig tungt på efterlønsdiskussionen i januar takket være en massiv annoncekampagne om regeringens løftebrud. >>Når man ikke kan få spalteplads, må man købe sig til den.<<

LO og 3F kaprede dagsordenen i de landsdækkende dagblade i januar. Ikke med pressemeddelelser, men med avisannoncer, som journalisterne på dagbladene valgte at skrive om . De to fagbevægelser blev omtalt over dobbelt så mange gange som Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Industri. Og det skyldes især fagbevægelsens brug af annoncer imod et efterlønsindgreb.
"Når man ikke kan få spalteplads, må man købe sig til den," siger Palle Smed, kommunikationschef i 3F til Politiken.

LO og 3F blev omtalt 230 gange i de landsdækkende dagblade, arbejdsgiverne blev omtalt 104 gange. Det er især Harald Børsting, formand for LO, der trækker læsset – han blev nævnt i 154 artikler i januar måned.

Ifølge Louise Høst, kommunikationschef i LO, var fagbevægelsen slet ikke synlig i debatten i 2009 og 2010. Men det ændrede annoncekampagnen på.
"Pressen begyndte at lave kritiske historier om annoncerne, og så fik vi endnu mere omtale," siger hun til Politiken.

Arbejdsgiverforeningerne ønsker ikke selv at kaste sig ud i en annoncekrig med fagbevægelsen. Direktør i Dansk Industri Poul Scheuer mener, at det er helt naturligt, at fagbevægelserne overtog dagsordenen i januar.
"Før var vi spændende, fordi vi var i opposition til regeringen, som havde fredet efterlønnen. Nu er det derimod fagbevægelsen, som er i konflikt. Derfor er den spændende," siger han.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen