Facebooks algoritme spænder ben for Alternativets ligheds-strategi

Alternativet i København offentliggjorde i går videoer fra tre borgmesterkandidater på Facebook, så de kunne få lige meget taletid. Men det er slet ikke muligt at give lige taletid på Facebook, siger kommunikationsekspert. ”Det kunne da godt være, at vi skulle have lagt videoerne op et andet sted,” siger partiforeningen
  • Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix
    Alternativet København forsøger at fordele taletiden ligeligt mellem de tre kandidater til kultur- og fritidsborgmesterposten i København ved at bruge partiforeningens Facebook-side. Men platformen spænder ben for strategien, vurderer ekspert.
23.10.2018 · 14:01

Det skulle være så fair og lige som muligt, da Alternativets københavnske partiafdeling mandag aften lagde tre kandidatvideoer på partiforeningens facebookside.

De tre lokalpolitikere, som bejler til posten som kultur- og fritidsborgmester i København, skulle have lige meget taletid og præcis samme muligheder for at komme til orde.

Men de lige muligheder må man spejde langt efter på platformen Facebook – sådan lyder det fra kommunikationsekspert og direktør i Elberth Kommunikation Benjamin Rud Elberth.

”Det kan ikke lade sig gøre med Facebook som platform,” siger han.

Må ikke tale med pressen

De tre lokalpolitikere kæmper om at overtage posten som kultur- og fritidsborgmester efter Niko Grünfeld. I den forbindelse har Alternativet København vedtaget en række dogmer for minivalgkampen, blandt andet at kandidaterne ikke må udtale sig i pressen.

Begrundelsen for at give kandidaterne mundkurv på har fra Alternativets side været at ”sikre, at alle kandidater har lige mulighed for at komme til orde, og at de får lige meget taletid”. Men det er ifølge Benjamin Rud Elberth altså slet ikke muligt. Det er nemlig i sidste ende Facebooks algoritme, der bestemmer, hvor langt ud en video kommer.

”Det, man skulle have gjort, hvis man skal leve op til det, var, at man skulle have placeret de tre videoer på en hjemmeside, hvor de lå ved siden af hinanden – ikke engang oven i hinanden, så medlemmerne fik mulighed for at klikke på de videoer samtidig,” siger Benjamin Rud Elberth, som har set de tre præsentationsvideoer.

Kandidat bliver topsnydt

Benjamin Rud Elberth betegner det som en decideret fejl, at valgvideoerne blev lagt på Facebook på forskellige tidspunkter mandag aften: Franciska Rosenkildes video blev publiceret 20.20, Kåre Traberg Smidts video 20.41 og Badar Shahs video 51 minutter senere, nemlig 21.32.

”Vi er gået i seng på det tidspunkt, hvor Badar Shahs video kommer på. Der er vi altså logget af Facebook, der står vi og børster tænder,” siger Benjamin Rud Elberth.

I forhold til Facebooks algoritmer tyder meget på, at den sidste video ikke bliver sendt lige så stærkt af sted som den første video.

”Det er ikke en god idé teknisk eller kommunikativt at smide tre videoer af sted efter hinanden på Facebook,” siger Benjamin Rud Elberth.

Desuden har de færreste Facebook-brugere tålmodighed til at se alle tre valgvideoer fra start til slut, vurderer han.

”Badar Shah er blevet topsnydt nu, han har kun natteravnene, der kigger på hans video,” siger Benjamin Rud Elberth.

Francisca står til at vinde

Ud fra engagementet på hver af de tre valgvideoer er Benjamin Rud Elberth ikke i tvivl om, hvem som bliver den næste kultur- og fritidsborgmester i København.

Lige nu har Franciska Rosenkildes video været vist 3.400 gange, Kåre Traberg Smidts 2.100 gange og Badar Shahs 1.900 gange.

Ifølge Benjamin Rud Elberth skyldes forskellen både publiceringstidspunktet og videoernes form og indhold.

”Det er en ubetinget fantastisk målestok til at se, hvad vælgernes reptilhjerner drages af. Og de drages ikke i lige så høj grad af Kåre Traberg Schmidt og Badar Shah,” siger Benjamin Rud Elberth.

”Hvis jeg skal vurdere efter videoerne, er det Franciska, der bliver valgt,” siger han.

Alternativet vil stadig bruge Facebook

Fra Alternativet København forklarer forperson Matthew Daniali, at der var tekniske problemer, da Badar Shahs video skulle lægges på Facebook.

”Det var selvfølgelig rigtig ærgerligt. Det var meningen, at der skulle have været samme tidsinterval imellem de tre videoer,” siger han.

Matthew Daniali vil stadig arbejde for, at kandidaterne får nogenlunde lige lang taletid.

”Hvis vi skal gøre det så fair som muligt, så burde vi lægge de næste ting på på præcis de samme tidspunkter og så gøre det i en anden rækkefølge,” siger han.

Han tilføjer, at han vil tage kritikken fra Benjamin Rud Elberth med på et møde om den videre planlægning i partiforeningen senere tirsdag. Men partiforeningen kommer formentlig stadig til at bruge Facebook, siger han.

”Vi er i hvert fald ikke ude på at snyde nogen af kandidaterne, men jeg skal jo ikke benægte, hvad en kommunikationsekspert siger. Det kunne da godt være, at vi skulle have lagt videoerne op et andet sted, hvis man skal tænke efter. Det er i hvert fald vigtigt for os, at vi ikke giver nogen mere eller mindre opmærksomhed end de andre,” siger Matthew Daniali.

Han tilføjer, at alt valgmateriale desuden vil blive uploadet på Alternativets egen portal, ”Alle os og dialog”, men at denne endnu ikke er udviklet til at kunne vise videoer, hvorfor videoer her alene vil blive publiceret som links.

Kommentar

Seneste jobopslag

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Pressechef til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 16.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11