Efter kritik har Facebook i weekenden udgivet en rapport, der viser det sociale medies evne til at sprede vaccineskepsis og misinformation.
Historien startede i sidste uge, da teknologigiganten – for første gang – udgav en rapport, der tegnede et overblik over platformens mest populære indhold. Rapporten drejede sig om andet kvartal og fremstillede i store træk Facebook som en platform for ukontroversielt indhold.
Men Facebook havde også en rapport klar for første kvartal, som virksomheden i første omgang ikke udgav. Nu er rapporten ude, efter kritik – og efter en historie fredag hos The New York Times om, hvordan rapporten blev tilbageholdt af frygt for dårlig omtale.
Den netop udgivne rapport drejer sig om det mest populære Facebook-indhold i USA i første kvartal. Og den tegner – ifølge flere medier og Facebook selv – et andet billede end rapporten fra andet kvartal.
”Det er ikke strålende, men vi prøver at gøre fremskridt,” skriver Facebook-talsmand Andy Stone på Twitter om rapporten.
All that said, given the interest in the first version of the report we did not release, we’ve decided to just make it public. It’s not gleaming, but we’re trying to make progress.
— Andy Stone (@andymstone) August 21, 2021
Ifølge rapporten handler det mest sete link i USA i første kvartal om en læge, der døde efter at have modtaget en corona-vaccine.
Godt 54 millioner Facebook-brugere i USA så linket til artiklen, som var publiceret af Chicago Tribune. Linket blev delt vidt og bredt af vaccine-skeptiske aktører, og kommentarsporet var præget af vaccine-skeptiske kommentarer. Det oplyser The New York Times.
Den netop udgivne rapport viser også, at en Facebook-side for The Epoch Times – et medie, der er kendt for at sprede konspirationsteorier – var den 19. mest besøgte side på Facebook i USA i første kvartal.
De to rapporter skal ses i det lys, at Facebook har fået kritik i USA for at være platform for misinformation, og for at være for lidt transparent. Facebook er enig i udfordringen. Sidste uge oplyste virksomheden at have fjernet 20 millioner opslag med corona-relateret misinformation på Facebook og Instagram, siden coronaen brød ud.