Facebook-trick sender TV 2 på himmelflugt

Et simpelt Facebook-"hack" har fået TV 2's gennemslagskraft på Facebook til at spurte fra alle andre danske medier. »Vi har set nogle rigtig flotte tal,« lyder det fra TV 2's digitale chefredaktør

»De har været på en markant himmelflugt.«

Sådan siger ekspert i social medier og lektor ved SDU Filip Wallberg om TV 2’s gennemslagskraft på Facebook. Hen over sommeren er mediets antal af interaktioner på Facebook – altså hvor tit læserne deler, synes godt om eller kommenterer et opslag – eksploderet.

Det viser en gennemgang af alle danske medier, som Filip Wallberg har lavet. Hvor TV 2 normalt har 1.100 eller 1.200 interaktioner per opslag, rundede de i august 2.000 interaktioner per opslag. Det er markant mere end noget andet dansk medie, også selv om de andre danske medier i samme periode voksede på Facebook.

Og det er ikke et tilfælde. TV 2 har nemlig ifølge Filip Wallberg fundet en helt ny måde at lave nyhedsopslag på Facebook.

»TV 2 Nyhederne har fundet et lille hack. De har været de første til at opdage, at man ved hjælp af Facebooks annonceværktøj kan oprette et helt almindeligt opslag med tekst, men med en video på i stedet for et billede.«

Facebook elsker video

Det lyder måske ikke umiddelbart revolutionerende. Men opslagene »skriger visuelt i øjnene på folk,« fordi videoerne går i gang af sig selv og skiller sig meget ud fra nyhedsopslag, der kun er ledsaget af et almindeligt fotografi, mener Filip Wallberg.

»Samtidig prioriterer Facebook de her opslag betydeligt bedre. Facebook elsker videoer, så de her opslag får både bedre placeringer og bedre visninger,« forklarer han og tilføjer:

»Det kan godt være, at det lyder totalt simpelt at erstatte et billede med en video, der er klippet stramt og har fået tekst lagt hen over sig. Men at ændre arbejdsgangen og gøre tingene på en ny måde er ikke noget, vi ser hver dag. Så hatten af for det,« siger Filip Wallberg.

Triatlet-brødre løber vaklende i mål

Et af de seneste eksempler er en nyhed med de to triathlon-løbere, brødrene Jonathan og Alistair Brownlee fra Storbritannien. Da Jonathan 700 meter før mål ligger til at vinde, begynder han pludselig at vakle og er ved at falde sammen. Hans bror griber ham, løber sammen med ham i mål og ofrer i samme ombæring sin egen chance for sejr.

I stedet for blot at præsentere historien i en video, eller ved at linke til en artikel med et foto, får man både videoen af de to brødre og et link til artiklen. Videoen har i skrivende stund fået over 15.000 likes på Facebook og er blevet delt 486 gange, imens TV 2’s efterfølgende tre opslag – uden video – er blevet liket og delt 395 gange tilsammen. Samtidig giver opslagene også mere trafik til TV 2’s hjemmeside.

»Vi har set nogle rigtig flotte tal. For eksempel lagde vi en kort bid ud på Facebook, hvor Barack Obamas siger "don't buh, vote" og kalder Donald Trump for "The Donald". Det gav os et sekscifret antal klik,« siger TV 2’s chefredaktør for digitale medier, Kristoffer Pinholt.

Koster ikke en rød reje

Ifølge TV 2 har det været simpelt at kaste sig over den nye måde at dele videoer på. Det kræver selvfølgelig lidt ekstra arbejde med opslagene. Men det koster ingenting at bruge værktøjet.

»Indtil videre har vi haft rigtigt gode erfaringer med det. Det har særligt været en stor succes under OL, Tour de France og EM, fordi der er så meget videomateriale på de begivenheder,« siger Kristoffer Pinholt.

Andre nyhedsmedier, blandt andet DR Nyheder, har også fået øjnene op for det. Blot en halv time efter at TV 2 havde delt nyhedsopslaget med triatlet-brødrende Brownlee, delte DR Nyheder den næsten samme video på samme måde. De har i skrivende stund fået hele 45.000 likes på opslaget, som også er blevet delt 2.539 gange.

Lektor Filip Wallberg opfordrer andre medier til også at arbejde med den nye form for opslag, hvis de satser på videomateriale. Samtidig roser han TV 2 for at turde eksperimentere med de sociale medier.

TV 2 er også meget tilfreds med at have eksperimenteret sig frem til en succesoplevelse, men lader sig dog alligevel ikke helt forføre endnu.

»Men vi er opmærksomme på, at det er problematisk at give alt vores indhold væk på Facebook, for så behøver du aldrig at forlade dit Facebook-newsfeed for at få det bedste nyhedsindhold,« siger Kristoffer Pinholt.

4 Kommentarer

Rene Lodal
27. SEPTEMBER 2016
TV 2 Danmark og TV 2
TV 2 Danmark og TV 2 regionerne er to forskellige forretninger, med to forskellige pengekasser. De har været i familie med hinanden, men de dage er forlængst afsluttet. I særdeleshed på penge fronten.
jesper Kappel
23. SEPTEMBER 2016
TV2 er jo også delvist
TV2 er jo også delvist finansieret gennem tvang... de regionale stationer er betalt af licens-kroner... og jeg tror ikke på, at TV2 betaler det, som det koster at lave regionale programmer
Anders Hede
21. SEPTEMBER 2016
Så typisk DR. Løber efter TV2
Så typisk DR. Løber efter TV2 alt hvad de kan.

Jeg kan virkelig ikke se meget forskel udover at det ene er finansieret af brugerne og det andet er tvang
Hans Sørensen
21. SEPTEMBER 2016
Der er en særlig plads i
Der er en særlig plads i helvede for medier, der lader videoer starte automatisk.