Facebook sætter turbo på lokale nyheder

Medie-giganten Facebook har opdateret sine algoritmer, så lokale nyheder fremover bliver prioriteret højere i dit feed, oplyser Facebook gennem sit danske pr-bureau. Brugerne siger konsekvent, "at de vil se flere lokale nyheder på Facebook," siger talsmand

Fra nu af vil du se flere lokale nyheder i dit Facebook-feed.

Det oplyser Lead Agency, der repræsenterer Facebook i Danmark, i en mail til Journalisten.

"Vi ved, at lokale nyheder er udgangspunktet for stor journalistik," siger John Severinson, Facebooks chef for Mediepartnerskaber i Norden, ifølge Lead Agency.

"Folk fortæller os også konsekvent, at de vil se flere lokale nyheder på Facebook," siger han.

Og i en blog post skriver Facebook:

"Med opdateringen hjælper vi lokale udgivere, der dækker flere nærliggende byer, med at nå publikum i disse byer."

Men hvornår er et medie "lokalt"?

Facebooks definition lyder sådan her:

"Vi betragter udgivere som lokale for flere byer, hvis folk i disse byer er mere tilbøjelige end folk uden for disse byer til at læse artikler fra udgiverens domæne." 

Opdateringen sker, efter at algoritmerne er blevet testet i USA, oplyser Lead Agency. Testfasen blev annonceret i en blog-post hos Facebook i januar, hvor man kan læse mere om tankerne bag.

Her er, hvad Facebook-stifter Mark Zuckerberg skrev om initiativet i januar:

Algoritme-forandringen skal ses i det lys, at Facebook i januar annoncerede, at medier generelt vil få lavere reach på Facebook. Journalisten beskrev disse ændringer i januar.

0 Kommentarer