For mange kommunikationsafdelinger er Facebook en billig og bredsporet motorvej til den brede befolkning. Men flere virksomheder og organisationer melder nu om problemer med at nå tidligere tiders rækkevidde på Facebook. Deres opslag bliver set af færre mennesker – ligesom det er sket for nyhedsmedierne.
Hos Folkekirkens Nødhjælp siger chief of digital media Lars Damgaard Nielsen, at der er sket et dramatisk fald i rækkevidden, siden Facebook ændrede sin algoritme i januar 2018.
”Vores organiske reach er halveret, og dét er en udfordring. Tidligere fik vi meget foræret, når vi brugte Facebook. Nu har vi ikke så let spil som tidligere,” fortæller Lars Damgaard Nielsen.
Fald siden januar 2018
To af de historier fra Folkekirkens Nødhjælp, der kom ud til flest mennesker i efteråret 2017, nåede 800.000 og 1 million Facebook-brugere.
Men siden januar 2018 har Folkekirkens Nødhjælp ikke haft historier med samme rækkevidde.
Lars Damgaard Nielsen er sikker på, at det er, fordi Facebook ændrede algoritmen, så Facebook-sider fra virksomheder bliver prioriteret lavere.
”Vi har ikke ændret på vores måde at kommunikere. Alligevel oplever vi det her voldsomme skift fra den ene dag til den anden. Vi bliver savet midt over,” siger han.
”Noget er ændret, og det er Facebook i deres fulde ret til. De vil noget andet med produktet,” siger Lars Damgaard Nielsen.
Færre opslag med stor rækkevidde
Det er ikke første gang, Facebook ændrer på algoritmen. I 2016 blev der for eksempel også pillet ved den såkaldte organiske rækkevidde.
For Røde Kors skete det store fald i rækkevidden allerede sidste år, siger SoMe-manager Louise Liv Mikkelsen.
”Siden april 2017 har vi oplevet store dyk i vores performance. Det er sværere for os at engagere folk, fordi vi ikke når ud til så mange mennesker,” siger Louise Liv Mikkelsen.
Det sker fortsat, at Røde Kors laver opslag, der får stor rækkevidde – men ikke ofte, som tidligere.
”Vi har svært ved præcis at vide, hvad det skyldes – om det er på grund af den virkelighed, Røde Kors befinder sig i – eller om Facebook har ændret i algoritmen,” forklarer Louise Liv Mikkelsen.
Må betale mere
Louise Liv Mikkelsen siger, at ”Facebook er et lidt utilregneligt medie”.
Men man kan ikke sige, at det går dårligt for Røde Kors på Facebook.
”Vi kommer jo stadig ud til en stor del af befolkningen,” forklarer hun.
Røde Kors er i stigende grad nødt til at betale Facebook for at komme ud til det samme antal brugere som tidligere.
”På organisk indhold er det helt nyt, at vi booster. Det gjorde vi ikke for et år siden. Men det gør vi nu,” forklarer hun.
Folkekirkens Nødhjælp betaler for boost af under hvert tiende opslag, forklarer Lars Damgaard Nielsen.
Legos opslag er også påvirket
Også Lego og Tivoli i København oplever store udsving i rækkevidden på Facebook.
Det indhold om Lego, som folk selv deler på Facebook, er ikke faldet, forklarer Legos pressechef, Roar Rude Trangbæk.
”Men når vi ser på vores egne opslag på Facebook, så bliver vi påvirket,” siger han.
Roar Rude Trangbæk ønsker ikke at sætte tal på omfanget af ændringerne.
Tivoli: Mere boost
Tivolis underdirektør for salg og marketing, Michala Svane, siger, at Tivoli er klar over, at forlystelsesparken i fremtiden i højere grad skal gøre noget ekstra, når historier deles på Facebook.
”Og ja, vi skal også hjælpe særlige historier på vej ved at booste dem, og dét koster marketingkroner,” skriver hun i en mail.
Roar Rude Trangbæk fra Lego siger, at løsningen er at levere indhold på Facebook, som brugerne rent faktisk sætter pris på.
”Det, vi altid prøver at gøre, er at huske, at vi skal skabe værdi for dem, der følger os. Det indhold, vi deler, skal være noget, brugerne kan se en værdi i,” siger Roar Rude Trangbæk.
Har lagt om til ’Facebook først’
For Røde Kors er Facebook en meget vigtig kanal.
”De seneste cirka fem år har vores redaktion tænkt meget i ’Facebook først,’ ” siger Louise Liv Mikkelsen.
Røde Kors har for nylig lukket et af organisationens trykte magasiner.
”Og det er da klart, at de digitale medier – inklusive Facebook – forbliver meget vigtige for os i dén proces,” siger Louise Liv Mikkelsen.
Facebook: Det er meningen
Facebooks pressechef i Norden, Peter Münster, skriver i en mail til Journalisten, at algoritmen blev ændret i januar 2018, så opslag fra venner bliver placeret højere på bekostning af opslag fra virksomheder og organisationer.
”Brugerne sagde, at der efterhånden var så meget ”professionelt” indhold i deres feeds, og at de så for få opslag fra venner og familie,” skriver han.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.