search

Facebook gør journalister ukritiske

Journalister er så ellevilde med at putte en Facebook-vinkel på alt, at de glemmer at være kritiske over for det populære sociale website, når det eksempelvis slynger brugerantal ud.

Journalister er så ellevilde med at putte en Facebook-vinkel på alt, at de glemmer at være kritiske over for det populære sociale website, når det eksempelvis slynger brugerantal ud.

Det mener professor ved Center for Internetforskning ved Århus Universitet Niels Ole Finnemann, der til Berlingske Tidende siger, at journalister forsøger at ride med på en popularitetsbølge hos læserne. Berlingske Business har i en optælling fundet frem til, at Facebook medvirkede i 1.447 artikler i ni af Danmarks landsdækkende aviser inden for 12 måneder.

"Måske er stoffet ikke ret grundig belyst i mange af de her artikler," siger Niels Ole Finnemann, der mener, at Facebook nemt kan lyve om antallet af brugere.

Den konklusion ser Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen ikke megen sandhed i – heller ikke selv om hans avis havde 279 artikler med Facebook i den optalte periode.
"Vi er journalister, og vi tjekker vores kilder, og det gør vi også i forhold til Facebook," siger Poul Madsen.

I en kronik i Berlingske Tidende 12. februar kritiserede Christian Elmelund-Præstekær og David Nicolas Hopmann, henholdsvis ph.d. og cand.scient.pol. ved Syddansk Universitet, ligeledes journalisters brug af Facebook som kilde i avisartikler og gjorde opmærksom på, at Facebook-henvisningerne tegner et misvisende billede af befolkningens holdninger i aktuelle samfundsforhold.

"Netop det forhold, at den nye Facebook-dille slører det skel mellem 'views' og 'news', som den mere eller mindre samlede journaliststand nidkært har forsvaret siden partiavisernes død, er måske det mest problematiske aspekt i nyhedsmediernes omgang med Facebook," skrev Christian Elmelund-Præstekær og David Nicolas Hopmann.

Kommentarer
1
Tommy Kaas
24.02.09 13:14
Re: Facebook gør journalister ukritiske

Måske skulle Journalisten selv have været lidt mere kritisk, før denne artikel blev til.
Når Berlingskes vinkel tilsyneladende er, at journalister fejlagtigt anser fremkomsten af en Facebookgruppe for dokumentation for folkets røst, så burde historien da være bakket op med en søgning på Infomedia på ordet Facebookgruppe og ikke bare på Facebook. Ordet Facebook er jo allerede gledet ind i sproget. Det bruges i flæng og i mange forskellige sammenhænge.
Prøver jeg at eftergøre Berlingske Business' søgning i 9 landsdækkende aviser i 12 måneder, finder jeg, at ordet Facebook er nævnt 1392 gange - altså tæt på Berlingskes resultat.

Men søger jeg videre, viser det sig, at ordet "Facebookgruppe" har kun været brugt 19 gange i perioden og "Facebook-gruppe" kun 56 gange. I 9 aviser i et helt års aviser!
Helt ærligt - viser det, at journalister er "ellevilde med at putte en Facebook-vinkel på alt", eller viser det, at journalister generelt burde være lidt mere kritiske?

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen