Herhjemme er der stor forskel på, hvor meget trafik sociale medier giver til nyhedssider. Britiske Guardian oplevede i februar et rekordstort antal besøg fra Facebook-brugere, og avisen tror på, at sociale medier bliver en vigtig drivkraft bag besøgstrafikken.
Journalisten.dk skrev i sidste uge, at der er stor forskel på, hvor meget trafik sociale medier giver til nyhedshjemmesider. Information.dk får hvert femte besøg fra Facebook. Imens det – i cirkatal – kun er henholdsvis 2,3 og 3 procent hos eb.dk og bt.dk.
I februar oplevede britiske The Guardian det usædvanlige, at Facebook gav flere besøg end Google og udgjorde over 30% af de besøgende på avisens hjemmeside. Det er første gang nogensinde, det sker, og avisens leder for digital udvikling, Tanya Cordrey fortalte på Guardians Changing Media Summit i London, at det kun er et spørgsmål om tid, før besøg fra sociale medier bliver drivkraften bag besøgstrafikken.
»Det handler om at forstå, hvorfor de gerne vil læse det. Det er et netværksbaseret publikum, der sætter pris på vennernes aktiviteter og handlinger. Vi ved, at indholdet i langt højere grad har tendens til at cirkulere på Facebook, når brugerne aktivt kommenterer på og anbefaler indhold i stedet for kun passivt at læse artiklen,« sagde Tanya Cordrey.
Den største gruppe af brugerne af Guardians Facebook-applikation er mellem 18 og 24 år. Den typiske bruger af medier som radio, tv og printaviser er cirka 40 år, sagde Tanya Cordrev. Og brugerne fra hele verden klikker ind.
»Vi har hundrede af brugere i Rwanda og El Salvador, tusinder i Cambodia og Nigeria, hundredetusinder i Egypten, Japan og Brasilien og millioner i USA og Storbritanien. Hver dag ser vi, at brugen af applikationen bliver mere global i takt med at Facebooks netværkseffekt sætter ind.«
I USA er den årlige "State of The News Media" rapport udkommet. Den indeholder statistik over mediernes tilstand. Her fremgår det blandt andet at en gennemsnitlig nyhedshjemmeside kun får ni procent af deres besøgende fra sociale medier.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.