search

Få nu gang i net-innovationen

Ind imellem kan det være en anelse deprimerende at surfe rundt på de store danske mediers websites. Ikke fordi de er dårlige, for det er de bestemt ikke.

Ind imellem kan det være en anelse deprimerende at surfe rundt på de store danske mediers websites. Ikke fordi de er dårlige, for det er de bestemt ikke. De ligner bare alle hinanden frygteligt meget, og der er langt mellem snapsene, når det gælder nye innovative tiltag.

Det irriterer mig, fordi alle os herude bag skærmen, der aftager mediernes produkter, aldrig har været mere med på teknologien, end vi er nu. Vi har alle kørekort, men det eneste, vi kan få, er en cykel.

Det irriterer mig, fordi der aldrig har været en større idérigdom og græsrodsønsker om at stikke en kæp i tuen og rode godt rundt, end der er nu – vi mangler bare nogle at eksperimentere med. Og det irriterer mig, fordi omkostningerne ved rent faktisk at prøve noget nyt af og se, hvad der sker, aldrig har været lavere end nu.

Hvorfor sker der så ikke mere?  Det må jo være op til de enkelte medier at svare på, og der findes sikkert mange forklaringer, hvoraf alle sikkert heller ikke er lige gode. Lad os derfor ikke spilde tid på det men i stedet fokusere på det langt mere interessante: Hvad kan vi gøre ved det?

Vi kunne f.eks. starte med at stimulere lysten til at udvikle nyt. Med fare for at fornærme nogle i de hellige betonhaller på Olof Palmes Allé i Århus, var det ikke innovation, der prægede billedet, da jeg gik der for snart 10 år siden. Jovist var vi da med på de nye metoder og strømninger. Sådan da. Men de kom til os – vi drev dem absolut ikke frem. Det var ikke på DJH, man fandt den smeltedigel, der arbejdede dedikeret med udvikling af fremtidens medier.

En sådan kommer ikke af sig selv, så måske kunne en praktisk model være at gå partnerskabsvejen? I USA har man f.eks. etableret et forsknings- og udviklingssamarbejde mellem flere af de førende universiteter, der går ud på at afsøge grænserne for, hvad man kan og ikke kan – hele tiden. Den hurtige analyse lyder, at få steder har man så mange muligheder og ekspertise samlet som på skolerne. Man har evnen og deraf følger også forpligtelsen til at gøre noget alvorligt ved det.

Se det kalder jeg drive. Og man kunne sagtens udvide det til at være et samarbejde, der også omfattede medierne selv, så disse fik en direkte slange ind i forskningens verden. Potentialet er enormt, hvis man giver los – og jeg tror, man er nødt til at gøre det. For ellers ender det med, at andre udnytter de store muligheder. Og så kan et kæmpe potentiale pludselig være vendt til en kæmpe trussel.

Det er bare om at komme i gang.

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen