search

Få ansøgninger

Arbejdsgiverne bliver langt fra oversvømmet af uopfordrede ansøgninger. Postkasserne bugner heller ikke, når redaktører slår en stilling op.

Arbejdsgiverne bliver langt fra oversvømmet af uopfordrede ansøgninger. Postkasserne bugner heller ikke, når redaktører slår en stilling op.

Det viser rapporten »Mediearbejdsmarkedet«, der er udarbejdet af PLS Rambøll.

Et spørgeskema, som 100 medie-virksomheder har besvaret, viser, at halvdelen af virksomhederne det seneste år gennemsnitligt har modtaget under ti ansøgninger per stillingsopslag. Samtidig får 81 procent af virksomhederne mindre end ti uopfordrede ansøgninger om måneden. Undersøgelsen omfatter hele spektret af medievirksomheder – lige fra det store landsdækkende dagblad til små web-bureauer.

Linda Garlov, administrationschef i Dansk Journalistforbund, er meget overrasket over, hvor få ansøgninger der er i omløb i en tid, hvor 13 procent af Journalistforbundets medlemmer er berørt af ledighed.

»Det lave antal ansøgninger kan hænge sammen med, at folk giver op på forhånd og ikke tror, at det nytter at sende en ansøgning. Flere tænker måske – når de ser et stillingsopslag – at arbejdsgiveren allerede på forhånd har fundet den nye medarbejder,« siger Linda Garlov.

I Dansk Journalistforbund giver specielt de få uopfordrede ansøgninger stof til eftertanke.

»Vi må ikke have været gode nok til at fortælle de ledige på vores kurser, hvordan de skal gribe det an, når de skal søge uopfordret,« siger Linda Garlov.

Hendes erfaring er, at det nytter at sende en ansøgning, selv om der ikke er en stilling slået op.

På trods af de få ansøgninger i mediebranchen har arbejdsgiverne dog stort set ingen problemer med at finde de rette medarbejdere. Det viser PLS Rambølls undersøgelse også.

Kun ti procent af mediearbejdspladserne svarer, at der »i høj grad« eller »i begrænset grad« inden for det seneste år har været stillinger, der har været enten umulige eller meget svære at besætte. Samtidig siger hele 70 procent af virksomhederne, at de ikke har oplevet det som umuligt eller som svært at finde medarbejdere med de rette kompetencer.

Læs også: Morgendagens mediebillede, Det flermediale Danmark, Mediemikstur, Vagthund med næse for penge og Fremtiden er flermedial.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen