Få adgang til den lukkede del af Facebook

Kommunikationsfolk og journalister kan købe adgang til alt, Facebooks brugere skriver – også på lukkede profiler. »Oplysningerne er anonymiserede, så vi vil ikke kunne se, hvad Hans Peter i Hjørring har skrevet,« siger analytiker (Rettet 15.41: Retriever er ikke de første, som tilbyder tjenesten i Danmark)

Rammer du din målgruppe? Hvad siger kunderne om din virksomhed? Engagerer borgerne sig i din kampagne?

Medieanalysefirmaet Retriever tilbyder sine kunder søgninger i alle opslag på Facebook – ikke kun oplysninger i offentlige profiler, men også de lukkede profiler blandt Facebooks 1,5 milliard brugere.

»Vi vil kunne se, hvad brugerne deler, og hvad de engagerer sig i. Det er oplysninger, man ikke har kunnet finde hidtil,« forklarer direktør i Retriever Danmark Alan Malligsen.

Adgang til 100 procent

Førhen har Retriever og tilsvarende virksomheder kun kunnet søge i åbne facebookprofiler.

»Det er kun 2-5 procent, der har været åbent. Nu har vi adgang til 100 procent,« siger Alan Malligsen.

Målgruppen for de såkaldte ’public opinion data’ er for eksempel kommunikationsfolk, journalister og reklamefolk, der ønsker en temperaturmåling på Facebook. Der har længe været en efterspørgsel på at komme tættere på stemningen i ”folkedybet”.

»Det bliver muligt at få information om tonen i omtalen via en maskinel analyse baseret på fremkomsten af positivt eller negativt ladede ord,« forklarer Alan Malligsen.

Oplysninger anonymiseres

Alan Malligsen siger, at oplysningerne ikke kan henføres til den enkelte facebookbruger.

For eksempel skal der mindst være 100 personer i en søgning, for at den giver et resultat. Søgningen kommer ikke til at omfatte unge under 18 år, og der er kun adgang til oplysninger, som er højst 30 dage gamle.

»Oplysningerne er anonymiserede, så vi vil ikke kunne se, hvad Hans Peter i Hjørring har skrevet. Men vi vil kunne se, hvor mange mænd mellem for eksempel 35 og 45 år som har skrevet om stormflod eller en bestemt læskedrik,« forklarer han.

Onlinelytning på alt facebookindhold er et helt nyt fænomen, som første gang blev lanceret i udlandet i 2015 af virksomheden Datasift. Datasift har en aftale med Facebook om adgang til Facebooks brugerdata. Det er Datasift, som har lavet et nordisk partnerskab med Retriever, hvor man kan måle på køn, alder, geografisk placering, tema i omtale – og om en omtale er positiv eller negativ i forhold til et brand.

Der findes i dag en række gratis værktøjer til overvågning af sociale medier – værktøjer, som ofte også benyttes af journalister. Tweetdeck kan for eksempel overvåge Twitter. Med Hootsuite kan man lytte med på flere forskellige sociale medier, mens for eksempel Meltwater, Infomedia og Overskrift.dk sælger betalingsløsninger.

Rettet klokken 15.41: Det fremgik af artiklen, at Retriever er de første i Danmark, der har indgået aftale om adgang til Facebook Topic Data fra Datasift. Men det danske firma Falcon Social oplyser til Journalisten, at de har tilbudt det samme siden sommeren 2015.