Eye candy for grafikere

ANMELDELSE. ”Lækkert design, gennemarbejdet og velredigeret indhold – og sågar smukke annoncer.“ Lars Pryds anmelder magasinet Eye
25.10.2017 · 13:21

Af: Lars Pryds

Magasin: Eye – the international review of graphic design
Redaktør: John L. Walthers
Forlag: Eye Magazine Limited, London (min. 100 sider, ca. 700 kr. for fire numre i abonnement i Europa)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

Det britiske magasin Eye kalder sig selv “the world’s most beautiful and collectable graphic design journal”, og ofte er den slags blot og bar selvfed selvros. Men her er der noget om snakken. Eye, der udkommer fire gange årligt, har lækkert design, gennemarbejdet og velredigeret indhold – og sågar smukke annoncer.

Eye handler om grafisk design med et særligt blik for den typografiske del af faget.

De fleste numre har et tema – hvert fjerde er ikke overraskende en “Type Special”, men ellers kan temaerne være for eksempel infografik, plakater, designhistorie, relationen mellem designer og kunde eller mad.

Sidstnævnte (#87) bringer hverken opskrifter eller livsstilsartikler om sund mad, men bl.a. reportager om en restaurantkædes utraditionelle brandingstrategi (“Burger, fries, no logo”), om at designe emballage til te – og fotooptagelser med Jamie Oliver i køkkenet.

Eye er ikke ren inspiration. Rick Poynor, magasinets grundlægger og første redaktør fra 1990 og syv år frem, indførte kritisk journalistik som modstykke til de overfladiske udgivelser, der ellers fandtes i den engelske designpresse i slutningen af 1980’erne.

Artiklerne i Eye er stadig båret af skribenternes personlige og kritiske tilgang til emnerne. Et eksempel fra seneste nummer er “The programmed designer” – om dobbeltheden i branchens standardisering: Er tekniske og digitale redskaber fra Apple og Adobe både en fabelagtig ressource og en spændetrøje for kreativ udvikling?

Hvert nummer har tre sektioner: ‘Front matter’, ‘Features’ (her behandles hovedtemaet, og her er fast et interview med en designer) samt ‘Uncoated’: anmeldelser af primært bøger, men også af for eksempel udstillinger med relevans for det grafiske område.

‘Uncoated’-sektionen er naturligvis trykt på mat (uncoated) papir, mens resten af magasinet kan fremstå på blankt papir.

Eye eksperimenterer nemlig selv med både udtryk og ny teknologi. Spaltemodulet i det store format (24 × 30 cm) har kun ændret sig marginalt gennem årene, men i hvert eneste nummer skiftes samtlige skrifter ud: I modsætning til en fast typografi introduceres fire gange årligt “Guest typefaces” – og ganske imponerende er magasinets identitet alligevel intakt.

Seneste nummer (#94) er netop udkommet i et oplag på 8.000 nummererede eksemplarer med hvert sit unikke omslag, bygget over en eksperimenterende skrift, som beskrives i en af de bærende artikler – et selvfølgeligt eksempel på, at i Eye hænger form og indhold i den grad sammen, og det på et højt fagligt og teknisk niveau. 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef

Gribskov Kommune
Ansøgningsfrist: 13.01

Journalist til digitalt fagmedie i vækst

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 04.01

Reporter til DR Nyheder på Messenger

DR
Ansøgningsfrist: 07.01

Digital Storyteller

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 17.12

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01

Ugeskrift for Læger søger erfaren og ambitiøs journalist

Lægeforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Bliv pressekonsulent på Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Ansøgningsfrist: 21.12

Initiativrig presserådgiver til Ejendomsforeningen Danmark

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 06.01

Områdechef for Forskning og Viden på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 02.01

SoMe-stærk kommunikatør med talent for video

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 02.01

Fordelingsansvarlig til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 10.01

Egnsredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Erhvervsjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Content specialist

Zoologisk Have København
Ansøgningsfrist: 13.01

Bladredaktør søges til barselsvikariat

Astma-Allergi Danmark
Ansøgningsfrist: 02.01

Journalist

SOS International
Ansøgningsfrist: 14.12

Samvirke søger Danmarks bedste madredaktør

COOP
Ansøgningsfrist: 28.12

P3 Nyheder søger nyhedsvært

DR
Ansøgningsfrist: 14.12

Presse- og kommunikationsrådgiver til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Pressechef til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Vi søger en erfaren kommunikationskonsulent

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 12.12