Eye candy for grafikere

ANMELDELSE. ”Lækkert design, gennemarbejdet og velredigeret indhold – og sågar smukke annoncer.“ Lars Pryds anmelder magasinet Eye
25.10.2017 · 13:21

Af: Lars Pryds

Magasin: Eye – the international review of graphic design
Redaktør: John L. Walthers
Forlag: Eye Magazine Limited, London (min. 100 sider, ca. 700 kr. for fire numre i abonnement i Europa)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

Det britiske magasin Eye kalder sig selv “the world’s most beautiful and collectable graphic design journal”, og ofte er den slags blot og bar selvfed selvros. Men her er der noget om snakken. Eye, der udkommer fire gange årligt, har lækkert design, gennemarbejdet og velredigeret indhold – og sågar smukke annoncer.

Eye handler om grafisk design med et særligt blik for den typografiske del af faget.

De fleste numre har et tema – hvert fjerde er ikke overraskende en “Type Special”, men ellers kan temaerne være for eksempel infografik, plakater, designhistorie, relationen mellem designer og kunde eller mad.

Sidstnævnte (#87) bringer hverken opskrifter eller livsstilsartikler om sund mad, men bl.a. reportager om en restaurantkædes utraditionelle brandingstrategi (“Burger, fries, no logo”), om at designe emballage til te – og fotooptagelser med Jamie Oliver i køkkenet.

Eye er ikke ren inspiration. Rick Poynor, magasinets grundlægger og første redaktør fra 1990 og syv år frem, indførte kritisk journalistik som modstykke til de overfladiske udgivelser, der ellers fandtes i den engelske designpresse i slutningen af 1980’erne.

Artiklerne i Eye er stadig båret af skribenternes personlige og kritiske tilgang til emnerne. Et eksempel fra seneste nummer er “The programmed designer” – om dobbeltheden i branchens standardisering: Er tekniske og digitale redskaber fra Apple og Adobe både en fabelagtig ressource og en spændetrøje for kreativ udvikling?

Hvert nummer har tre sektioner: ‘Front matter’, ‘Features’ (her behandles hovedtemaet, og her er fast et interview med en designer) samt ‘Uncoated’: anmeldelser af primært bøger, men også af for eksempel udstillinger med relevans for det grafiske område.

‘Uncoated’-sektionen er naturligvis trykt på mat (uncoated) papir, mens resten af magasinet kan fremstå på blankt papir.

Eye eksperimenterer nemlig selv med både udtryk og ny teknologi. Spaltemodulet i det store format (24 × 30 cm) har kun ændret sig marginalt gennem årene, men i hvert eneste nummer skiftes samtlige skrifter ud: I modsætning til en fast typografi introduceres fire gange årligt “Guest typefaces” – og ganske imponerende er magasinets identitet alligevel intakt.

Seneste nummer (#94) er netop udkommet i et oplag på 8.000 nummererede eksemplarer med hvert sit unikke omslag, bygget over en eksperimenterende skrift, som beskrives i en af de bærende artikler – et selvfølgeligt eksempel på, at i Eye hænger form og indhold i den grad sammen, og det på et højt fagligt og teknisk niveau. 

Kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste jobopslag

Kommunikations- og mediemedarbejder

EUC Lillebælt
Ansøgningsfrist: 07.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

Pressechef til DMI

DMI
Ansøgningsfrist: 05.10

Rektor til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 30.09

Kommunikationsmedarbejder til sociale medier og presse

Odense ZOO
Ansøgningsfrist: 07.10

Studentermedhjælper

LIF - Lægemiddelindustriforeningen
Ansøgningsfrist: 01.10

FOA søger digital kommunikationskonsulent

FOA
Ansøgningsfrist: 08.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 12.10

Kommunikationskonsulent

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 07.10

Danskskrivende journalist til Slesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.09

Forlagsredaktør

Bibelselskabet
Ansøgningsfrist: 04.10

Pressechef til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 01.10

Kommunikationskonsulent

Patienterstatningen
Ansøgningsfrist: 04.10

SOME- OG CONTENT MANAGER

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 30.09

Reporter til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 28.09

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10