Eventyret om det globale gadekær

"The Facebook Effect" fortæller Facebooks historie, fra det begyndte på et kollegieværelse på Harvard, til det seks år senere havde samlet en halv milliard brugere. 
10.09.2010 · 13:28

Af: Vinh Prag, sociale medier-reporter på DR2 Udland

"The Facebook Effect" fortæller Facebooks historie, fra det begyndte på et kollegieværelse på Harvard, til det seks år senere havde samlet en halv milliard brugere. 

ANMELDELSE. Hvorfor læse en hel bog om Facebook?
For det første er Facebook på få år vokset fra at være "endnu et socialt netværk" til at være et helt internet i sig selv, og et så uundgåeligt fænomen bør vække nysgerrigheden i alle medieprofessionelle, som vil forstå den globaliserede medieverden i dag og i fremtiden.
For det andet er den et eventyr, som enhver håbefuld web-innovatør, nørd eller storbruger af sociale medier vil være fascineret af.
"The Facebook Effect" fortæller detaljeret Facebooks historie, fra det begyndte på en nørdet teenagers kollegieværelse på Harvard, til det seks år senere havde samlet en halv milliard brugere i hele verden.
Det er eventyret om en teenager, som indser, at hans kald er at gøre verden til et mere gennemskueligt sted. Hvis en bruger ikke hedder PartyChick67, men bruger sit eget navn på nettet, opfører hun sig bedre, og verden bliver et bedre sted. Drengens hele liv drejer sig pludselig om at få dette sociale netværk til at vokse og vokse, på trods af at hans omgivelser konstant tænker på at sælge firmaet for så mange penge som muligt.
Det er ikke bogen, der ligger til grund for Facebook-filmen "The Social Network", som snart kommer til landet. Bogen er stort set blottet for intriger, og for en bog om "radical transparency" er der ganske lidt fokus på hovedaktørernes personligheder.
Forfatteren David Kirkpatrick, som er tech-klummeskribent på Fortune, er dog på alle andre planer utroligt grundig, og det journalistiske benarbejde er overvældende. Vi lærer både, hvilken farve T-shirt Facebook-stifteren Mark Zuckerberg havde på til et møde, og hvor mange procent aktier hver af hans venner sidder på. Kirkpatrick har i flere år fulgt Zuckerberg og hans medarbejdere tæt og har interviewet et væld af forskellige kilder. De hårde facts er tilpas krydret med konkrete eksempler og reportageelementer.
Sproget i bogen er rimelig letlæst, og de mest indforståede teknologiske og økonomiske begreber bliver venligt forklaret og eksemplificeret uden at tale ned til den forudsætningsløse læser.
Historien er fortalt både som en kronologisk saga, men også delvist som et opslagsværk. Læsere, der kun er interesseret i forretningsaspektet eller Zuckerbergs fremtidsvisioner, kan belejligt springe meget over og læse de relevante kapitler.

"The Facebook Effect"
David Kirkpatrick
Virgin Books
372 sider


RETTELSE: I Journalisten nr. 14 har vi fejlagtigt skrevet, at Vinh Prag er "Leder af Center for Kreativitet" og "ekstern" sociale medier-reporter. Det er ikke tilfældet, han er sociale medier-reporter på DR2 Udland. Vi beklager fejlen!
 

 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste nyheder

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04