search

EU vil starte en revolution i forholdet til medierne

Mere centralisering skal stoppe læk til pressen, og EU skal betale for, at journalister og fotografer følger Barroso. Et helt nyt EU-brand er på vej. »Revolution,« lyder det fra Bruxelles. »Tilbageskridt,« mener ekspert. Politikerne er uenige.

Mere centralisering skal stoppe læk til pressen, og EU skal betale for, at journalister og fotografer følger Barroso. Et helt nyt EU-brand er på vej. »Revolution,« lyder det fra Bruxelles. »Tilbageskridt,« mener ekspert. Politikerne er uenige.

Det er ikke første gang, Europa-Kommissionen melder ud, at NU skal der laves om på kommunikationen. EU er i årtier blevet kritiseret for at kommunikere både tungt og langsomt.

Men nu er det alvor, lyder det fra Viviane Reding, der er justitskommissær, næstformand i Kommissionen og ansvarlig for at udtænke en ny strategi. Reding er fra Luxembourg og i øvrigt tidligere journalist.

Europa-Kommissionen vil fremlægge en helt ny strategi for kommunikationen. Allerede i løbet af sommeren blev et brev lækket til nyhedssitet Euractiv, som Reding har sendt til kommissionsformand José Manuel Barroso om, hvordan det skal foregå.

I brevet lægges der vægt på, at Barroso skal være EU's kransekagefigur. Brevet er skrevet i punktform. Her er nogle eksempler:

Punkt 3 er et nyt team på fire taleskrivere, der skal skrive taler til Barroso og andre i EU's øverste top om blandt andet finanskrisen.

Punkt 6 introducerer en ny sms-tjeneste, så EU-folk kan sende pressemateriale og korte meddelelser direkte til journalisterne på telefonen i stedet for på mail.

Punkt 8 er, at der skal afsættes penge til at betale hele eller dele af journalisters rejse, hvis de vil følge Barrosos arbejde. Det er det, det danske medlem af Europa-Parlamentet Morten Løkkegaard (V) til en konference i lørdags kaldte at »embedde« journalister. Et begreb, der hyppigst bruges, når militæret sørger for, at journalister kan komme med dem på arbejde i krigszoner – i situationer nøje udvalgt af militæret.

Punkt 9 består i, at yderligere to fotografer skal hyres til en 24-timers fotograf-tjeneste, så Barroso døgnet rundt kan blive fotograferet, hvis han ønsker det.

Ifølge Euractiv er det et bærende element i strategien, at Europa-Kommissionen skal centralisere sin kommunikation. Det betragtes som et problem, at der har været læk af vigtige dokumenter til pressen, og det skal stoppes ved, at færre embedsfolk får lov at se dem.

En anonym kilde »tæt på sagen« siger til Euractiv, at EU-projektets troværdighed og succes »kun kan sikres, hvis Kommissionen bliver opfattet som EU's regering«, og fortsætter:

»Det kan vi opnå ved at centrere vores kommunikation omkring formandens person.«

Den anonyme kilde mener, at Barroso skal blive den mand, folk forbinder med EU, ligesom Merkel bliver identificeret med Tyskland.

»Hvis den tyske regering offentliggør et projekt, er det Merkels projekt. I Frankrig ville det være Sarkozys plan. Vi er nødt til at gøre det samme i Bruxelles,« siger den anonyme kilde.

Det første udkast til planen var knapt blevet lækket, før der begyndte at falde kritik – blandt andet i den europæiske blogosfære. Den anerkendte blogger, konsulent og webdesigner Jon Worth kalder planen »håbløs« i et indlæg.

Han angriber især strategien på nettet, der blandt andet handler om at overvåge Facebook og andre sociale netværk bedre. Men han mener ikke, der er nogen ideer til, hvordan man så vil handle på det.

Derudover kritiserer Jon Worth et konkret forslag fra Viviane Reding om, at hjemmesiderne skal være oppe at køre med bemanding 24 timer i døgnet. Han mener snarere, der er brug for mere klar kontakt mellem politiker og borger.

»Problemet med kommunikationen fra Kommissionen på nettet er, at alt for få af dem (kommissærerne, red.) viser noget, der ligner et menneskeligt ansigt eller er proaktive i deres egen kommunikation på nettet,« skriver han og fortsætter:

»Det slår mig, at Reding – med sin baggrund som journalist – har en tilgang til internettet fra mainstream-medierne.«

Strategien er kommet længere siden sommerens lækage, og Kommissionen lover en ny samlet branding-strategi inden årsskiftet. Den skal også indeholde et forsøg på at skabe en samlet identitet for Europa-Kommissionen, skriver Altinget.

De danske medlemmer af Europa-Parlamentet er delte i spørgsmålet om et nyt brand for EU, der kan slå igennem i befolkningen. Morten Løkkegaard (V) mener, at det er på tide.

»EU har altid haft et beskedent ambitionsniveau, når det handler om at brande sig selv. Der har manglet en kobling til borgerne, en vision, der var borgernær. De fleste i dag har ikke oplevet Anden Verdenskrig, og de har behov for en fornyet, grundlæggende fortælling om EU – en fortælling, der handler om andet og mere end fred,« siger Morten Løkkegaard til Altinget.

Emilie Turunen (SF) er mere skeptisk.

»På den ene side har EU et behov for et bedre image, som kunne løses ved bedre information, men på den anden side vil mange måske opfatte det som at pakke tingene ind. Hvis produktet var i orden, havde de nok ikke behov for det,« siger hun.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen