Nye regler om politisk reklame, der skal skabe mere gennemsigtighed for borgere, myndigheder og journalister, er på vej.
Det skriver EU-Parlamentet i en pressemeddelelse.
I fremtiden skal det gøres klart, når der er tale om politisk reklame, og derudover vil lovgivningen gøre det nemmere at finde ud af, hvem der står bag, finansierer den, og hvad det har kostet.
Den endelige aftale er faldet på plads, men den mangler endnu at blive stemt igennem hos EU-Ministerrådet og i parlamentet.
Parlamentsmedlemmerne har også fået inkluderet en bandlysning af finansiering fra ikke-EU-lande tre måneder op til et valg eller en folkeafstemning.
Via onlinekanaler som sociale medier vil det være forbudt at målrette politiske annoncer mod det, parlamentet kalder ”specielle kategorier”, blandt andet etnicitet, religion og seksuel orientering.
Forbuddet gælder også politiske reklamer rettet mod børn.
Hvis lovgivningen ikke overholdes, vil man kunne blive straffet, som det er tilfældet i lov om digitale tjenester. Bøder kan være op til seks procent af den årlige indkomst eller omsætning for en reklameudbyder.
Når lovgivningen er stemt igennem, vil den træde i kraft efter 18 måneder.