Etniske medier kritiserer amerikansk valgdækning

USA har valgt den første sorte præsident. Men mediernes valgdækning har langtfra været præget af etnisk diversitet. Det siger Mary Ambrose, som er direktør for New America Media til Journalism.co.uk.

USA har valgt den første sorte præsident. Men mediernes valgdækning har langtfra været præget af etnisk diversitet. Det siger Mary Ambrose, som er direktør for New America Media til Journalism.co.uk.

New America Media er USAs største organisation for mere end 700 medier målrettet etniske minoriteter.

Som Journalisten.dk tidligere har redegjort for, så skulle medierne betale for at komme nær Obamas valgaften, og det bekymrer New America Media, hvis medlemmer oftest har få ressourcer.

»Det er svært at tro på demokratiet, når en kandidat tager penge for at dække selve valgaftenen, det, der ellers skulle være en fest for demokratiet,« siger Mary Ambrose.

Samtidig har de store medier forsømt at bruge analysatorer og kommentatorer med anden etnisk baggrund, selv når de skulle fortolke minoritetsgruppers stemmemønstre.

»Der har for eksempel været analysatorer, der diskuterede de vigtige latinostemmer, som ikke er i stand til at læse spansk og derfor ikke har adgang til latino-medier,« siger direktør Mary Ambrose til Journalism.co.uk.