search

Etiske regler for kommunikation løser ikke noget

Det er fint med præcise regler for etik inden for kommunikationsfaget. Men regler alene ændrer ikke noget, siger kommunikationsdirektør. (Rettet 11:51) 

Det er fint med præcise regler for etik inden for kommunikationsfaget. Men regler alene ændrer ikke noget, siger kommunikationsdirektør. (Rettet 11:51) 

Etiske retningslinjer for kommunikation løser ikke noget, hvis reglerne ikke bliver overholdt.
Sådan lød en af konklusionerne, da Publicistklubben i aftes holdt debatmøde på Caféteateret i København om kampen mellem journalister og kommunikationsfolk. Debatten tog udgangspunkt i striden mellem DSB's kommunikationsafdeling og tre journalister fra TV-Avisen.
Publicistklubben havde inviteret den daværende kommunikationsdirektør i DSB, Anna Vinding. Men hun ønskede ikke at stille op.

Lederen af journalistuddannelsen på Roskilde Universitetscenter, Mark Ørsten, henviste i sit oplæg til, at Kommunikationsgruppen under DJ allerede i 2009 lavede et udkast til retningslinjer for etik i kommunikation. Dengang lovede man at følge op på initiativet.
»Men efter hvad jeg har kunnet finde ud af, er man ikke kommet videre med arbejdet,« sagde Mark Ørsten.

Han mente, at man i arbejdet for at udvikle etiske regler inden for kommunikation blandt andet kunne kigge på den såkaldte spindoktorbetænkning, hvor der hedder, at ministeriernes særlige rådgivere ikke må lyve.
»Og så burde offentlige kommunikatører desuden arbejde efter de samme principper som i offentlighedsloven, hvor det fremgår, at man ved aktindsigt har pligt til at henvise til akter, der går ud over sagen.«

Mark Ørsten og direktør Kim Larsen fra kommunikationsbureauet Burson-Marsteller var enige om, at man kan stille større krav til offentlig kommunikation end privat.
»Vi har selv nogle etiske retningslinjer hos Burson-Marsteller og retningslinjer i PR-brancheforeningen. Men regler duer selvfølgelig kun, hvis de efterleves. Jeg synes, det er fint med etiske retningslinjer, men det løser ikke noget. Der laves jo også masser af dårlig journalistik, selv om der er journalistiske regler,« sagde Kim Larsen.

Kim Larsen forklarede, at han talte på egne vegne, men at han for at sætte sig ind i sagen havde talt med folk i DSB om sagen.
»Og for dem ser verden helt anderledes ud. De føler ikke, at de har løjet.«

Med adresse til Kim Larsen spurgte TV-Avisens Kristian Sloth, hvad Kim Larsen ville gøre, hvis han havde en kunde med en møgsag.
»Man skal ikke lyve, og man skal ikke tro, at ting forsvinder. Hvis man har en dårlig sag, kommer det frem før eller siden,« sagde Kim Larsen og henviste til sagen om statsminister Lars Løkke Rasmussen, der i vrede afbrød et interview med to journalister med Berlingske. Det kom frem få dage senere.

Kim Larsen mente også, at det var en dårlig strategi – og i øvrigt også dårlig moral – at gå efter manden, som DSB gjorde ved at hævde, at freelancejournalisten Lars Abild arbejdede for konkurrenten Arriva – noget, direktør Søren Eriksen over for DR's ledelse siden ændrede til, at Lars Abild arbejdede for Arivas sag.
»Hvis man går efter journalisten, risikerer man at gøre sig sårbar, fordi man vil blive husket som dem, der tidligere har svinet en journalist til.

Ifølge souschef i DR Nyheder Jacob Kwon Henriksen viste sagen, at medierne skal revidere den måde, man bruger kommunikationsfolk på.
»Vi har omfavnet kommunikatørerne og brugt dem som en let genvej. Men vi har for ofte også ladet os styre, fordi vi har accepteret deres betingelser for at medvirke,« sagde Jacob Kwon Henriksen.

Rettelse: Journalisten.dk skrev i en tidligere version, at det til mødet blev oplyst, at Claus Ditmer fra DSB Kommunikation var inviteret til debatmødet. Det er imidlertid ikke tilfældet. Publicistklubben havde kun inviteret Anna Vinding, og hun ønskede ikke at være med.

Kommentarer
1
Tom Heinemann
15.06.11 05:17
Re: Etiske regler for kommunikation løser ikke noget
"When Evil needs public relations, Evil has Burson-Marsteller on speed-dial"

 http://bursonmarstellerwatch.com/

Her er en god side, hvor man kan læse lidt om Kim Larsens arbejdsplads.

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen