Et rigtig godt søkort

Med digitaliseringen og internettet blev mange virksomheder kastet ud i en stormfuld oplevelse. Det blev pludselig gratis at distribuere og producere kopier af digitale produkter.
13.02.2012 · 12:06

Af: Ernst Poulsen

Med digitaliseringen og internettet blev mange virksomheder kastet ud i en stormfuld oplevelse. Det blev pludselig gratis at distribuere og producere kopier af digitale produkter. Dermed forsvandt også den beskyttelse mod konkurrenter, som tidligere gjorde det nemt at opkræve et højt beløb for mange produkter.
Det næste stormvejr er udløst af brugernes mulighed for at bidrage med den viden, som det tidligere var forbeholdt folk i bestemte professioner at levere. Brugernes restaurant-anmeldelser er i dag lige så vigtige som dagbladenes anmeldere.
De største omvæltninger  rammer de virksomheder, hvis produkter både kan digitaliseres, og hvor almindelige brugere kan overtage værdiskabelsen. Man behøver blot nævne Wikipedia, og man har forståelsen af, at gamle hæderkronede produkter og virksomheder kan blive marginaliseret på få år.
Den historie er fortalt før, og derfor er det befriende, at Peter Svarre i sin bog gør et solidt arbejde for at komme et spadestik dybere. Befriet for hype og med masser af konkrete eksempler hjælper han læserne med værktøjer til at analysere, om ens produkt reelt er udfordret af digitalisering og brugerskabelse. Det er de langtfra altid. Den almindelige forbruger får næppe lov til selv at producere og distribuere benzin i nærmeste fremtid. Nogle ting er forbeholdt professionelle - for eksempel af sikkerhedshensyn. (...)
Peter Svarre trækker på mere end mere end 10 års erfaring fra medie- og reklamevirksomheder og hjælper læseren med at analysere nogle af de konsekvenser, som den perfekte storm kan få for organisationens forretning, kommunikation og organisation. Hver især kunne de emner have båret en bog, men selv om Svarre ikke kommer ned i alle detaljer, så er Den Perfekte Storm solidt håndværk. (...)
Mediebranchen bliver ikke gennemgået særskilt, men bogen er så absolut værd at læse, fordi den kan bruges til at gentænke og analysere ens position og produkter. Det her er ikke endnu en buzz-word-bog, men en bog, som både hjælper med at skabe overblik over forandringerne og sætter en i gang med at tænke fremad.
Mediebranchen er i den grad ramt af digitalisering og de medfølgende gratis netnyheder, og selv om mediehusene ikke er blevet udslettet i samme omfang som fotohandlere, rejsebureauer og pladebutikker, så kan det meget vel skyldes, at dele af produktet - for eksempel de lange analyser - har været beskyttet af, at det har været besværligt at læse et broadsheet-opslag på en kontorstol.
Her pisker stormen branchen om ørerne med stadig kraftigere vindstød. Forude venter en endnu kraftigere digitalisering (mobil, tablets, med videre) og større brugerinvolvering - for eksempel i form af nyheder sorteret af venner og kolleger på Facebook og Twitter. Det har aldrig været mere nødvendigt med et solidt strategisk arbejde.
Med Den Perfekte Storm har Peter Svarre leveret et rigtigt godt søkort, som kan hjælpe en til at udstikke kursen og give overblik over et nogle af de klippeskær, vi sejler rundt blandt.

Den Perfekte Storm
Peter Svarre
Gyldendal Business
276 sider, 300 kroner
www.denperfektestorm.dk

ERNST POULSEN er webjournalist

Kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste nyheder

15.08.2018 · 15:07

DF vil bruge vandkanoner mod fodboldbøller

Jakob Albrecht
15.08.2018 · 12:49

Nye formater åbner nye døre for journalister med forfatterdrømme

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Finansministeriet søger erfaren pressemedarbejder

Finansministeriet
Ansøgningsfrist: 27.08

Video-journalist

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 03.09

Danmarks Lærerforening søger kommunikations- og analysechef

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 20.08

Social media and video manager

Egmont Administration
Ansøgningsfrist: 22.08

Pressekonsulent søges til BUPL

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.08

Information søger journalister med undersøgende profil

Information A/S
Ansøgningsfrist: 27.08

Senior Press Officer til mediehåndtering

Ørsted
Ansøgningsfrist: 17.08

Skatteministeriet søger en skarp presserådgiver

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 17.08

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 31.08

Styrelsen for Patientsikkerhed søger kommunikations- og pressechef

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 27.08

Finansreporter Finwire News

Finwire News
Ansøgningsfrist: 20.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08