Et liv som grotesk forbillede

ANMELDELSE. ”Bogen er grundigt researchet, velskrevet og underholdende,” skriver Lars Pryds, som anmelder 'Never Use Futura'
04.05.2018 · 13:30

Af: Lars Pryds

Bog: Never Use Futura
Forfatter: Douglas Thomas
Forlag: Princeton Architectural Press, New York (208 sider, 230 kroner)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

I 2007 vakte dokumentarfilmen ’Helvetica’ opsigt – kunne man virkelig lave en hel film om én skrift? 

Nu har Douglas Thomas skabt et tilsvarende portræt, dog i bogform, af Futura – en skrift, der var 30 år forud for Helvetica og stadig er den målestok, geometriske groteskskrifter vurderes op imod.

Bogen er grundigt researchet, velskrevet og underholdende. Selv om titlen og de otte kapitlers overskrifter indeholder enkelte lidt søgte ordspil (som for eksempel “Back to the Futura” og “Past, Present, Futura”), er indholdet seriøst, og konklusionen er, at naturligvis skal man bruge Futura – men efter at have læst bogen gør man det med en større forståelse og omhu.

Paul Renners (1878-1956) første skitser til Futura fra 1924 indeholdt langt mere ekstreme former end dem, der endte i den endelige skrift, blandt andet inspireret af eksperimenter fra Bauhaus. Bogens første kapitler omhandler tilblivelsen og forklarer i detaljer, hvordan skriften er bygget op – så der er høj nørd-faktor fra begyndelsen.

Derefter fortælles om skriftens vej til succes, og der gives eksempler på brugen af den – i alt fra kommunistiske valgplakater til globale kommercielle brands som NIKE, avisen USA TODAY og (fra 1959 til 2015) Volkswagen i det 20. århundredes måske mest lovpriste annoncekampagne. 

Der er mange kuriøse historier at berette. For eksempel er Futura formentlig den eneste skrift, der har overlevet to kampagner mod sig. Først en med politisk sigte i 1939, hvor amerikanske trykkerier og udgivere på plakater opfordrede: “Boycott Nazi Type!” – brug i stedet amerikanske alternativer. I 1992 protesterede designere mod overdreven brug af ét snit af skriften og indrykkede helsidesannoncer med teksten “Art Directors Against Futura Extra Bold Condensed”.

Et kapitel omhandler det officielle valg af Futura som skrift til NASA’s rejser til månen, både på instruktionerne til astronauterne (selv de komplicerede Hasselblad-kameraer fik påklistret papirlapper med forenklede manualer sat i – ja: Futura) og på den plakette, Neil Armstrong efterlod på månen i 1969 som en hilsen til fremtiden.

En af bogens pointer er, at ingen af os nogensinde har brugt den RIGTIGE Futura men blot efterligninger. I kapitlet “Futura by any other name” beskrives nogle af de mange kopier, der også i nyere tid er opstået i kølvandet af originalen, og de nytegnede varianter, udgivet på licens. Og selv om jagten på den ‘perfekte geometriske sans serif’ aldrig stopper, er Futura stadig en kulturel kraft. Dét er ’Never Use Futura’ et vigtigt bevis på. 

Kommentar

30/05/2018 - 20:23

Henrik Birkvig

Det skæmmer bogens design noget at dokumentariske gengivelser af eksempler er trykt monokromt, i én farve i stedet for fuld (4)farve. Det ville der nok have været råd til. Alternativt skulle de fremstå i sort/hvid (neutralt).

Og så kunne jeg ikke umiddelbart se oplysningen om at Freda Sack og David Quay har designet og produceret en version med de oprindelige udkast til visse af bogstaverne. Den kan anskaffes, hvis man har lyst til at afprøve de oprindelige alternativer.

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02