search

Et billede siger det samme som to uenige politikere

De konservative har lavet en kampagne for at sænke topskatten. Billederne, der skal forestille danske vælgere, er tidligere blevet brugt af rumænske indkøbscentre og til at fremhæve regeringens politik

I forgårs startede De Konservative en facebookkampagne, der talte for en nedsættelse af topskatten. Kampagnen er illustreret med arkivbilleder fra bureuaet Colourbox, og blandt dem er et billede med en familie, der står med en indkøbsvogn, som skal forestille danske vælgere: ”Vi går ind for, at pengene har det bedst i danskernes lommer.”

Selve billedet kan ses ovenfor. De Konservative har fjernet billedet og teksten fra deres facebookside nu og har ikke givet os tilladelse til at bringe det.

Familien på billedet er dog næppe dansk. Det supermarked, de befinder sig i, er i hvert fald ikke. Billedet kan findes i en række internationale fotoarkiver under beskrivelsen ”Family shopping in supermarket”. Det er blandt andet blevet brugt af et rumænsk indkøbscenter, der udvidede sine åbningstider.

I kommentarsporet på Facebook blev De Konservative spurgt, hvor billederne kom fra:

”Er det Walmart?” ”Hvorfor et udenlandsk stockphoto?” ”Hvad med at finde et billede fra et dansk supermarked?” lød tre kritiske kommentarer til billedet, der nu er fjernet.

De Konservative ønsker ikke at kommentere brugen af billederne, men understreger, at de er købt fra en dansk afdeling af billedbureauet Colourbox, som ligger i Odense. Grunden til, at de er fjernet, er, at man løbende optimerer og justerer online-kampagner, oplyser De Konservative.

Modsat konklusion i rapport


Billedet ovenfor blev brugt i De Konservatives kampagne med teksten: ”Jeg går ind for at uddannelse betaler sig.” Og underteksten ”derfor skal topskatten sænkes, så ingen betaler mere end 50 procent af sidst tjente krone.”

Billedet har også været brugt på forsiden af en rapport, der sidste år blev udgivet af Det Nationale Forskningscenter For Velfærd – SFI med titlen ”Mere uddannelse, mere løn?”. Hovedkonklusionen i rapporten er, at ”lønafkastet stiger med stigende uddannelseslængde på hele arbejdsmarkedet, på sektorniveau og for både mænd og kvinder”.

De Konservative bruger altså billedet til at illustrere et politisk budskab om, at det i dag ikke er økonomisk attraktivt nok at tage en uddannelse. SFI bruger billedet til at illustrere en rapport om, at det er økonomisk attraktivt at tage en uddannelse.

Brugt af regeringen

På et tredje billede, som blev brugt i kampagnen, er der to mænd. Den ene taler. Den anden lytter. Det har de gjort mange gange. I De Konservatives kampagne var det med underteksten ”Jeg går ind for, at hårdt arbejde betaler sig.”

Tidligere har de to mænd været med til illustrere Beskæftigelsesministeriets pressemeddelelse om, at regeringen og Enhedslisten styrker indsatsen mod sociale dumping.

Holstebro Kommune har brugt billedet for at fortælle om mentorer, og Slagelse Kommune brugte det ved indførelsen af sociale klausuler, der skal ”sikre, at løn og ansættelse sker på forsvarlige vilkår”.

Kritik fra fotouddannelse

Gunner Byskov, der underviser på fotouddannelsen på Medieskolerne i Viborg, siger, at den slags brug af billige arkivbilleder »burde tjene som en solid advarsel mod at bruge stockfotos.«

»Problemet er, at du næsten altid kan se, at det er et stockfoto. Det er kønsløst, og man kan se, at det er billeder, de er kommet billigt til. Det nytter ikke i dag med det billedblik og den visuelle hukommelse, folk har,« siger han.

Hvad siger det om, hvordan man skal bruge stockbilleder?

»Det forklarer jo primært, hvorfor der er så få, der bruger stockfotos. Man løber ind i problemer, fordi folk har en visuel hukommelse, der gør, at vi husker det fra tidligere. Eller vi kan se, at det ikke er taget i Danmark,« siger Gunner Byskov.

Han siger, at sagen viser, at stockfoto er svære at bruge i en naturlig sammenhæng.

»De Konservative undervurderer læserne – og de kan ikke selv se, hvad der er på billedet.«

Hvad ville dit råd være til De Konservative?

»Hvis de vil vise noget fra Danmark, skal de bruge danske fotografer eller et dansk bureau. Det er meget billigere end den skandale, der kommer ud af det her.«

Kommentarer
5
Søren Svendsen
10.04.14 14:25
Så kan de fanme lære det,
Så kan de fanme lære det, ikke at købe billige generiske arkivbilleder!
Køb originaler, ikke billige kopier, køb dansk .. også fotografi :-)
Fremhævet af Journalisten
Bent Kure
10.04.14 16:06
@ Journalisten : Laver I
@ Journalisten : Laver I lignende kritiske opgørelser over de billeder, som vennerne på venstrefløjen bruger i den kommende valgkamp? Eller vil I nødigt være alt for kritiske overfor de partier, som forgylder jeres kollegaer med mediestøtte og licens?
Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
10.04.14 16:46
Kære Bent Kure, der benytter
Kære Bent Kure, der benytter enhver lejlighed til at skrive en kommentar på Journalisten.dk om mediestøtte.

Jeg kan oplyse, at Journalisten ikke modtager mediestøtte.

Det sidste mediestøtteforlig var ganske vist uden deltagelse af De Konservative.

Men det var, fordi partiet var modstandere af, at dagbladene blev pålagt en lønsumsafgift på 40 millioner kroner, som ville "forringe dagbladenes økonomiske ramme ganske markant," sagde medieordfører og partiformand Lars Barfoed dengang.
Jakob Albrecht, Journalisten.dk
Fremhævet af Journalisten
Henning Sørensen
10.04.14 18:29
Hvad er problemet egentlig?
Hvad er problemet egentlig? Man vælger en billig løsning og resultatet bliver endda herefter. Skal fotografer også tvinges til at købe top end udstyr fra de producenter, der sætter standarden teknologisk, når den samme funktionelle kvalitet formentlig kan fås for det halve?
Fremhævet af Journalisten
Peter Thornvig
11.04.14 23:52
Jeg ser intet politisk i
Jeg ser intet politisk i artiklen!
Der i mod en meget relevant problemstilling for de billed brugere, der bevidstløst anvender billeder med den manglende professionelle eftertænksomhed, der er fulgt i kølvandet på billigt og helst gratis billeder.

Manglende troværdighed når i referencen i billedet ikke stemmer over ens med sted, tid, etc. i forhold til teksten og den kontekst personer på billeder lander i og måske
ufrivilligt bliver eksponent for holdninger de ikke deler, kan gøre gratis billeder dyre.

Negativ respons, når budskabet får skrammer i troværdigheden som i artiklens eksempel eller afsenderen, redaktionen , reklame- eller kommunikationsbureauet står med dårlig omtale, hvis afbillede personer brokker sig. Samlet set kan det let koste mere end at bruge lidt mere på billeder, hvor den professionelle fotograf sikre modelrelease og skarp vinkel på sammenhæng med budskabet.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen