search

Erik Valeur: DR skylder en bedre forklaring

DR bør undersøge, om der kan være andre indslag, hvor journalist og studievært Jeppe Nybroe har manipuleret med virkeligheden.

DR bør undersøge, om der kan være andre indslag, hvor journalist og studievært Jeppe Nybroe har manipuleret med virkeligheden. Det mener mediekritiker og journalist Erik Valeur, der også efterlyser en ordentlig forklaring fra DR's ledelse på, hvorfor Jeppe Nybroe nu fratræder.

Divisionschef i DR Nyheder, Ulrik Haagerup, forklarer brudet med Jeppe Nybroe, således:

"Jeppe Nybroe har i mange år ydet en stor indsats for DR. Men med det samlede forløb, der har været den sidste måned, må jeg konstatere, at samarbejdet med Jeppe Nybroe ikke kan fortsætte. Det er Jeppe Nybroe enig i, og derfor fratræder han sin stilling i DR. Troværdighed er alt afgørende for en nyheds- og medievirksomhed som DR," siger Ulrik Haagerup til Jp.dk.

Den forklaring mener mediekritiker og journalist, Erik Valeur, er for ringe:

"Ulrik Haagerup holder skjult, hvad alle må interessere sig for, nemlig hvad skete i det indslag, som Jyllands-Posten har skrevet var manipuleret. Jeg synes, at det er forargeligt, at man fra en virksomhed, der dagligt afkræver åbne svar, er i stand til at udsende så intetsigende en meddelelse," siger Erik Valeur.

Han understreger, at han udelukkende kommenterer på baggrund af det, der var sendt ud på flere netsider torsdag eftermiddag.

Erik Valeur vil blandt andet gerne have udførligt svar på, om Jeppe Nybroe har erkendt, at han har manipuleret med endnu et indslag, sådan som Jyllands-Posten skrev i weekenden. Han savner også svar på, om Jeppe Nybroe har fået en fratrædelsesordning, og hvad der helt præcist er sagt mellem parterne internt i DR.

Om afsløringerne af Jeppe Nybroes fejlagtige indslag giver DR varige troværdighedsproblemer, har Erik Valeur svært ved at vurdere på nuværende tidspunkt.

"Det kan synes småt i det enkelte tilfælde, men det er enormt ødelæggende for troværdigheden. Vi ved, at det er almindeligt, at der bliver klippet og skåret fra, når der laves indslag. Men som minimum må seerne kunne stole på, at de to minutter, der ruller ind over skærmen, har fundet sted. Hvis man slipper den bastion ved seerne ikke længere, hvad der er virkelighed, og hvad der er manipulation," siger Erik Valeur.

Jeppe Nybroe siger til Jp.dk:

"Jeg er meget ked af hele situationen. Jeg håber og beder af samme grund, at pressen vil lade mig i fred i denne tid. Jeg forstår og takker for de af mine kollegaer, der spørger til mine kommentarer og reaktioner – men jeg har ikke mere at sige på nuværende tidspunkt."

Jeppe Nybroe blev sendt på tre måneders orlov og fik en skriftlig advarsel, da det kom frem, at han i et indslag fra d. 29. juli fra en pansret kampvogn foregav, at han var på vej ud af Irak med nogle af de allersidste soldater, selv om han reelt var på vej fra Kuwait ind i Irak og indslaget var optaget flere dage forinden.

Siden den afsløring har flere aviser berettet om en lang række andre fejl, Nybroe tidligere har begået:

B.T. skrev, at Nybroe i 2003 placerede Mary i Tasmanien, selv om hun befandt sig i Vedbæk. Mens kronprins Frederik deltog i en lokal kapsejlads, fulgte Mary i al diskretion sin hemmelige kæreste fra en nærliggende lystyacht, rapporterede Nybroe ifølge B.T.

En af avisens sportsreportere fortæller i samme artikel, at han som journalist på M! engang redigerende en artikel om Nybroe, hvor der var flere faktuelle fejl. Nybroe skulle angiveligt have skrevet, at der var flere knivstik, end der rent faktisk var i en drabssag.

 Jyllands-Posten har også skrevet, at der er flere eksempler på journalister i DR, der har klaget over, at indslag blev strammet for meget, når Nybroe var vært. I et tilfælde førte det til en påtale.

Ifølge B.T. bliver et tidligere indslag af Nybroe om Viagra-pillen også brugt som skrækeksempel på Journalisthøjskolen.

Senest har Jyllands-Posten kunnet afsløre, at Jeppe Nybroe i et indslag i Horisont d. 16. januar fra Irak lagde tre eksplosioner ind, selv om der kun var et brag. Der var den samme lyd, som blev genbrugt flere gange.

Kommentarer
1
Chris Hansen
03.09.07 21:17
Ja, kom med en forklaring!

Først og fremmest skylder DR sine fyrede journalister en forklaring på, hvorfor lige netop de blev fyret, mens en anden journalist blev afsløret i bevidst at fuske med et indslag og fik lov til at blive.

Der er så mange dygtige journalister i DR - nogle er stadig ansat, andre blev fyret som led i sparerunder - at Jeppe Nybroe næppe kan have været så uundværlig, at han i første omgang kunne beholde sit job.

Andre medier gør kort proces, når journalister fusker med deres historier, og lang proces, når regnskabet efterfølgende skal gøres op. Hvem husker ikke Jayson Blair, der blev taget i at have opdigtet en række historier i New York Times:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jayson_Blair

Det handler i første omgang om mediets troværdighed. Er der tale om et kommercielt medie, så betyder en svækket troværdighed også mistet omsætning. For et public service-medies vedkommende, så skal det forklare politikerne, hvorfor det fortsat har sin berettigelse.

En lignende sag udspillede sig på TV2 Nyhederne for et par år siden, hvor en historie om bandekriminalitet viste sig at være fusk. Her trak det også ud, før der rullede et hoved, og der var ikke tale om en fyring. Den ansvarlige valgte selv at opsige sin stilling.

I lyset af hvor mange dygtige mennesker, der hellere vil give deres højre arm end deres troværdighed for at producere historier til den landsdækkende nyhedsstrøm, så er det for slapt, at nyhedsfuskere har held med at beholde deres job, mens andre ryger ud på grund af sparerunder.

DR skylder endvidere sine seere og licensbetalere en forklaring på, hvorfor en nyhedsfuskers job kommer før TVAvisens troværdighed. Hvis man tror, at tvungen ferie til vedkommende får folk til at glemme det skete, så er man på gale veje.

Vi ser med al tydelighed, at andre medier gerne vil minde os om Nybroe-sagen. Selvom Nybroe har holdt lav profil den seneste tid, så kunne aviserne ikke nære sig for at grave videre med nye afsløringer til følge.

Det samme skete, da den tidligere nævnte ex-chef fra TV2 blev ansat som oplæser på TV2 News for et lille års tid siden. Aviserne mindede os lige om, at den detroniserede nyhedschef nu var tilbage på skærmen, oven i købet på en TV2-kanal. Glemmer seerne, husker konkurrenterne.

Selvom Danmark er lille, så har vi et hav af journalister, og der er en lind strøm af nye journalister fra Århus, Odense og Roskilde hvert år. Derfor er det mærkeligt, at DR i første omgang valgte at spille hazard med troværdigheden og lade Nybroe beholde sit job.

Lad os få en forklaring, DR.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen