Anden gang blev lykkens gang for Erik Bjerager, der onsdag aften modtog Den Store Publicistpris ved et arrangement i Bremen Teater i København. Bjerager var også sidste år nomineret til prisen, men denne gang trak han det lange strå foran Steffen Gram (DR), Arne Hardis og Hans Mortensen (Weekendavisen), der også var nomineret.
”Det er en særlig kvalitet at kunne lede en avis igennem så mange år, som Erik Bjerager har gjort det med Kristeligt Dagblad. (..) Han formår at give sine medarbejdere plads til at beskæftige sig med det, de brænder for: At udkomme med de bedst tænkelige historier hver dag, hver time, hele tiden,” sagde Per Mikael Jensen, formand for Publicistklubben og prisjuryen, ifølge en pressemeddelelse.
Den lille publicistpris gik til samarbejdet mellem TV 2 og Politiken om tv-dokumentaren og dækningen af 'De misbrugte børn', sagen om børn, der oplevede krænkelser, da de medvirkede i danske film i halvfjerdserne.
”Det fokus, som en serie som ’De misbrugte filmbørn’ skaber, er med til at øge opmærksomheden om overgreb, misbrug og voldtægter generelt og gør en væsentlig forskel i en tid, hvor Metoo-bevægelsen åbner døre for dem, der hidtil ikke har haft en stemme,” sagde jury-medlem Miriam Zesler og kaldte det ”en utrolig stærk dokumentar”.
Vinderne var nomineret sammen med Jesper Kongstad og Matias Seidelin (Jyllands-Posten) og holdet bag afdækningen af meningitissagen (DR).
Nye verdener
Havemand og hyggeonkel Søren Ryge Petersen fik Fortællerprisen. Det gjorde han ifølge jurymedlem Lone Frank, fordi han gennem 40 år har ”åbnet vores hoveder for verdener, som vi ikke anede eksisterede og evnet at genfortrylle den verden, som vi troede vi kendte”.
De øvrige nominerede var Nathalie Ostrynski (Berlingske) og holdet bag Superliga Backstage (Discovery Networks).
Endelig gik Medieprisen til DR3 foran Watch Medier og Bornholms Tidende.
”DR 3 er en lille perle i det danske mediebillede. Opfindsom, modig, nærværende, talentfuld og sympatisk. DR3 har i særlig grad været i stand til at lave nyskabende og eksperimenterende indhold, hvor især målgruppen, og alle os andre, har fået adgang og indsigt i den vilde periode, hvor man kæmper for at finde sin egen identitet,” sagde jurymedlem Michael Dyrby i motiveringen.
Publicistklubbens prisjury bestod af Per Mikael Jensen (fmd.), Lone Frank, Christian Jensen, Miriam Zesler, Anna von Sperling, Hanne Sindbæk, Michael Dyrby og Karl Kühlmann Selliken.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.