Erhvervsredaktører maner til blog-ro

Redaktørerne på JP Erhverv og Berlingske Business går sammen om at dæmpe den blog-begejstring, der har spredt sig efter Dorte Tofts blog om IT Factory. Det erstatter ikke journalistikken, lyder budskabet.

Redaktørerne på JP Erhverv og Berlingske Business går sammen om at dæmpe den blog-begejstring, der har spredt sig efter Dorte Tofts blog om IT Factory. Det erstatter ikke journalistikken, lyder budskabet.

Til dagligt ligger de i hård konkurrence om de attraktive erhvervslæsere, men nu har Steen Rosenbak, erhvervsredaktør på JP, og Jens Christian Hansen, redaktør på Berlingske Business, slået pjalterne sammen om et indlæg i debatten om brugen af blogs.

I indlægget gør de flere gange opmærksom på, at blogs ikke kan bruges som dokumentation og derfor ikke erstatter den klassiske kilde-bårne journalistik.

På baggrund af den seneste tids begejstring for Dorte Tofts IT-blog, virker indlægget som et lille træk i håndbremsen.

»Ja, det kan du godt sige. Jeg blogger selv og er begejstret for formen. Det er bare vigtigt at skelne mellem blog og journalistik, og jeg synes måske den seneste debat gør for lidt ud af den skelen,« siger Jens Christian Hansen, blandt andet med henvisning til et debatmøde i Foreningen for undersøgende journalistik.

Dorte Tofts blog var det nærmeste, noget dansk medie kom på en afsløring af skandalen, før IT Factory selv annoncerede historien. Men Jens Christian Hansen påpeger, at bloggen trods alt heller ikke kunne levere de rygende pistoler, der skulle til for at afsløre Stein Bagger.

»I tilfældet med IT Factory endte det ”lykkeligt”, fordi antydningerne viste sig at være rigtige. Men det endegyldige bevis manglede stadig, og jeg tvivler på, at man kunne være kommet det nærmere, heller ikke selvom vi havde sat 4-5 mand på sagen, med mindre man havde fået en intern kilde,« siger han.

Jens Christian Hansen er dog sikker på, at fokus på blog-genren vil blive endnu større i de kommende år, både hos medierne, men også i de virksomheder, der som IT Factory kan blive taget op og diskuteret af bloggere og deres læsere. Og det kan hurtigt få store konsekvenser for en virksomhed.

»Hvis nogle pludselig siger, at Daniscos nye produkt er faldet til jorden og ikke kommer ud, så kan kursen styrtdykke. Journalister er jo omfattet af lovgivning omkring kurs-manipulation, men når det gælder blog-indlæg … det ved jeg faktisk ikke.«

En konsekvens og lære af Dorte Tofts blog om IT Factory, er at man tage det alvorligt i ressourcemæssig forstand.

»Det er et godt værktøj til at involvere brugerne, men man må ikke undervurdere, hvad det kræver at vedligeholde en blog. Nu, hvor Dorte Toft er blevet kendt, kan hun få 2-300 indlæg. Som det er nu, er det op til bloggerne selv at styre deres blog. Men hvad når de sover og skal på ferie …der er nogle juridiske gråzoner,« siger Jens Christian Hansen.

Læs Steen Rosenbak og Jens Christian Hansens indlæg her: 

Blogs som værktøj – ikke som dokumentation

Bloggen som fænomen er kommet for at blive. Det er godt. Formen har meget at byde på i demokratiets, ytringsfrihedens og borgerinddragelsens navn. Ingen ytring eller holdning er længere begrænset af debatredaktørens lyst til at trykke udsagnet. Der er frit slag på alle hylder.

Men er det journalistik, der bedrives i blogosfæren?

Den debat har raset i USA i årevis. Nu når den også til Danmark. Skandalen om IT Factory blev i månedsvis mere end antydet i Dorte Tofts blog på Business.dk. Stor ros til Dorte for den journalistiske næse og for vedholdenheden. Men de mange spørgsmål på bloggen nåede aldrig til de traditionelle skrevne og elektroniske medier. Hvorfor? Sov erhvervsjournalisterne i timen? Ignorerede de alle højtbimlende alarmklokker? Lå den ikke lige til højrebenet? Sagen er efter vores opfattelse mere kompliceret end som så, og den sætter den aktuelle forskel på blog-universet og den klassiske journalistik i relief.

Beskyldninger om storsvindel i en dansk virksomhed er en alvorlig sag for enhver journalist og redaktør. Vi ville alle elske at lægge avispapir til den historie. Men på den klare og ufravigelige betingelse, at den opfyldte de grundlæggende kriterier for en god journalistisk historie. Som bl.a. er: Varsom omgang med anonyme kilder, en udstrakt grad af dokumentation for påståede ulovligheder og en klar konklusion/vinkel på historien. Kriterier, som bloguniverset med sin meget personlige og holdningsprægede fortællestil ikke tager så nøje som den klassiske journalistik.

Bloggen kan i nogle sammenhænge ligestilles med den korridorsnak, der finder sted på de fleste avisredaktioner. Historier og ideer vendes og drejes, men når aldrig frem til læseren, fordi teser og rygter ikke kan bekræftes af brugbar dokumentation. Forskellen er, at på nogle blogs bliver teser og rygter – fremsat under ansvar for injurielovgivningen – lagt åbent frem og kalder på reaktioner fra omverdenen. Den positive side af den sag er, at bloggen i bedste fald bliver et effektivt researchværktøj, der lokker kilder frem, som ellers aldrig ville have kendt til, at netop denne journalist interesserede sig for netop denne problemstilling. Den negative side er, at bloggen i værste fald bliver forum for udokumenterede og ødelæggende beskyldninger mod navngivne og muligvis uskyldige mennesker.

I sagen IT Factory har flere af de klassiske mediers erhvervsjournalister faktisk forsøgt at løfte bevisbyrden. Tydeligvis lykkedes det dem ikke. Ingen fandt den rygende pistol, der kunne bevise storsvindel i en virksomhed, hvor hverken bestyrelsen, den øvrige direktion, revisionen eller rådgiverne tilsyneladende på noget tidspunkt har haft mistanke om, at noget var helt galt.

Her mødte den traditionelle journalistik sin begrænsning, her manglede dokumentationen.

Denne begrænsning har bloggen ikke, og derfor var den langt mere effektiv, fordi den netop ikke var bundet af den samme journalistiske grundlov som de klassiske mediers reportere måtte indordne sig under. Bloggen skal finde sin plads i medieuniverset. Men man må aldrig forveksle blogging med journalistik. Gør vi det, som tendensen har været i IT Factory-sagen, er vi godt i gang med at begrave alle de dyder og dogmer, som har gjort faget journalistik til verdens bedste af slagsen. Blogging er ikke journalistik. Blogging er et værktøj – et supplement til journalistikken. Og det skal vi givetvis blive dygtigere til at bruge.

Med venlig hilsen

Steen Rosenbak, Erhvervsredaktør Jyllands-Posten

Jens Chr. Hansen, redaktør, Berlingske Business