Måneds Magasinet Erhverv tilbyder gratis redaktionel omtale til kommuner og kommunale selskaber. Til gengæld forsøger bladet at sælge skjult reklame til selskabernes leverandører.
Flere kommuner og kommunale selskaber har fået et tilbud om gratis Pr-omtale i Måneds Magasinet Erhverv, der udkommer i et oplag på 101.000. Hvis kommunen eller det kommunale selskab siger ja til at medvirke, modtager virksomheder på kommunenens leverandørliste et tilbud om at købe annoncer forklædt som journalistik. Det skriver nyeste nummer af Kommunen, der udkommer i morgen.
Artiklerne sættes op som portrætter af kommunerne. De lokale leverandører får mulighed for en annonce forklædt som redaktionel tekst i forbindelse med portrættet. Eneste indikation af, at disse artikler er ren PR, er det lille ord 'profil' nederst i artiklerne. Og dét er ikke nok, vurderer mediejurist fra Journalisthøjskolen, Oluf Jørgsensen.
»Hvis en reklame har en informativ eller redaktionel udformning, skal det tydeligtmarkeres, at der er tale om en reklame. Jeg mener ikke, at den lille markering 'profil' i Måneds Magasinet Erhverv lever op til lovens krav,« siger han til Kommunen.
Kommunen har forhørt sig hos Måneds Magasinet Erhverv, hvor en medarbejder fortæller, at et opslag, hvor kunden selv bestemmer indholdet af artiklen, koster 41.900, og at ordet 'profil' godt kan fjernes, hvis kunden ønsker det.
Konfronteret med anklagen om skjult reklame svarer indehaver og ansvarshavende redaktør Christian Lund Jepsen Kommunens medarbejder sådan:
»Jeg kan høre, at du ikke er åbensindet, så dig gider jeg ikke tale med.«
Du kan læse hele historien her
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.