Er Jyskebank.tv journalistik eller reklame?

Jyske Bank har stor succes med at lave web-tv om finansverdenen. En kommunikationsekspert ser det som endnu en udvanding af grænserne mellem uafhængig journalistik og kommercielle interesser.
05.01.2009 · 03:00

Jyske Bank har stor succes med at lave web-tv om finansverdenen. En kommunikationsekspert ser det som endnu en udvanding af grænserne mellem uafhængig journalistik og kommercielle interesser.

Journalisten.dk har besøgt jyske bank for at se hvordan indslagene skrues sammen.

Kommentar

13/05/2009 - 11:04

Thomas Fink

Fedt indslag. Tankevækkende. Mange andre firmaer er igang med webTV. Faldt over et af de mere vellykkede med små informative rejsefilm fra FDM travel webTV (findes på www.fdm-travel.tv).

25/10/2009 - 13:21

Henrik Hansen

Hvordan kan man være i tvivl? Jyske Bank er en finans-virksomhed med ejere, der gerne vil se overskud - ikke et mediehus. Jyskebank.tv er en måde at kommunikere med nye og eksisterende kunder på - dvs. at få opmærksomhed fra målgruppen på, fastholde interesse samt en måde at positionere sig på ift. konkurrenterne.

Jyskebank.tv blev anvendt i PR-øjemed fra dag 1, da "stationen" blev lanceret og man meget hurtigt proklamerede i alle Danmarks større medier, at man havde haft 500.000 besøg på en uge på jyskebank.tv. Denne adfærd viser, at man netop har behovet for at høste PR.

Desværre var 0,5 mio-besøg-historien ikke sand, hvilket bekræftes af Jyske Bank her (http://blog.abilitor.dk/jyskebank-tv-500000-klik-eller-kun-22000.php) - men det har man blot ikke fortalt særligt højt til andre - om nogen overhovedet? Og man anvender stadig den ukorrekte historie i PR-øjemed, bl.a. ses den citeret her hos Finansforbundet dec. 2008  http://www.finansforbundet.dk/default.asp?mId=3336&ArtId=136263 og næsten 1 år efter medio 2009, http://mediawatch.dk/artikel/jyske-bank-tv-daekker-festival

Hvis man havde været et dagblad, havde man så ikke opgivet ukorrekte oplagstal og ikke nok med det - fastholdt andre i opfattelsen af et kunstigt højt oplag? 

Hvordan ville et uvildigt mediehus agere? Ville man korrigere eller fastholde den usande historie?

Det ser da unægteligt ud som om, at Jyskebank.tv anvender det journalistiske medies form for at opnå troværdighed, mens man i indhold trods alt er og bliver en bank. 

Mvh. Henrik

26/10/2009 - 06:06

preben nyborg madsen

Det her er smart reklame!

"Velkommen, her er Jyske Bank Tv", siger det helt ærligt som sætning. Værtinden kunne have tilføjet et lille OG mellem Bank OG TV.

Men hvad kan man som journalist have imod det? Troværdigheden!

Jyske Bank er i forvejen en af branchens slemme drenge, når det gælder om at høste, næsten inden man sår, så at de også misbruger TV i markedsføring var vel blot at forvente.

De jyder, de er nu engang 4ever krejlere :-)

Låsby-Svendsen burde være studievært!

"Godaw, ska do ha en ost mæ din aktie - eller hwa mæ en får. Får får lam, ha, ja do får sgu en spejepølse oveni handlen, så er alle tilfræs"....

28/11/2009 - 23:50

Mads Gorm Larsen

 og det har Jon Lund fra FDIM tallene til at bevise, læs det her 

http://www.madsgormlarsen.dk/2009/11/07/en-reklamer-for-reklamer/

Seneste nyheder

16.11.2018 · 13:00

Kræftens Bekæmpelse: Anede ikke at kræft var registreret på listen

Andreas Marckmann Andreassen
16.11.2018 · 11:11

Døråbner til digital virkelighed

Brigitte Alfter
16.11.2018 · 10:38

Lisbeth Kiels børn er på Primetime-listen: ”Problematisk”

Andreas Marckmann Andreassen
16.11.2018 · 10:37

Facebook dæmmer op for provokerende indhold

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Ritzau søger journalist til nyhedsredaktionen

Ritzau
Ansøgningsfrist: 29.11

Kommunikatør søges til Holbæk Kommune

Holbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 25.11

Navneredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 23.11

Erfaren formidler til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 27.11

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11