Er du klog nok til at blive journalist?

Journalistuddannelsen på SDU har offentliggjort deres videnstest 2011. Kan du svare på spørgsmålene?
14.04.2011 · 09:41

Journalistuddannelsen på SDU har offentliggjort deres videnstest 2011. Kan du svare på spørgsmålene?

Hvem er Julian Assange? Hvad hedder præsidenten af Folkerepublikken Kina? Og hvem er den nuværende vice-præsident i USA? De 245 ansøgere til bacheloruddannelsen i journalistik på SDU havde 40 minutter til at svare på de 50 spørgsmål i årets videnstest. Det gennemsnitlige antal rigtige svar i år var 30.
Oven i videnstesten skal de 75 kommende studerende på uddannelsen skrive en motiveret ansøgning, deltage i en skriftlig prøve og til samtale. Ved den skriftlige test skal ansøgerne kunne prioritere og referere (Referat), analysere og reflektere over et givent tema (analyse), beherske det danske sprog (sprogtest) og besvar paratvidenstesten.
Men rækker din paratviden til at du kan læse journalistik på bachelorniveau i Odense?
Test dig selv her
- og kommenterer gerne din egen præstation her på siden...

Kommentar

14/04/2011 - 12:54

Simon Ellefsen

Nej, jeg er tydeligvis ikke klog nok, for jeg kan ikke svare på spørgsmål nummer nr. 12 "Hvor mange mandater fik Dansk Folkeparti ved folketingsvalget i 2007?". Jeg vil svare 25, men svarmulighederne er: 14, 19, 24 eller 29.

15/04/2011 - 09:19

Peter Bro

Mon ikke, at du var strøget direkte ind med den viden. Den glippede desværre for os i research-fasen, hvor vi ikke var opmærksomme på, at der faldt en DF´er fra undervejs til et andet parti, og at 25 (ikke 24) derfor var det rigtige svar. Tak for at gøre os klogere, så vi ikke straffer vores ansøgere for at svare forkert på dette spørgsmål ! BH´er Peter

18/04/2011 - 15:47

Erik Haaest

Da jeg var journalist-elev (1958-61 Det var i mesterlærens tid, og før man skulle på universitet for at blive journalist) lærte jeg, ar en journalist  behøver ikke vide andet end hvor han får det at vide, han har brug for". Dengang var det noget med at ringe til formanden for landboforeningen eller en skolelærer eller en præst, hvis det var spørgsmål, som berørte deres specialområde. Når man i dag kræver paratviden af nye journalister, spørger jeg: Var det ikke klogere at lære dem
* hvor man får noget at vide. For eksempel med 1-2 eller tre klik på www.google.dk
* hvordan man får en historie til at fænge, selv hos dem, der ikke på forhånd interesserer sig for emnet,
*  hvordan man staver  (Det er lige før, det heller ikke er nødvendigt med nutidens stavekontrol) og
* hvordan samfundet er skruet sammen. Paratviden er mindre væsentligt - med mindre man vil stille op i 'Hvem vil være m illionær?' eller andre quizprogrammer. Men så er vi vist udenfor journalistikken.
Er der nogensinde nogen ved journalist-universiteterne, der har lært tv- og radiospeakere at tale dansk? Ingen navne, men i "TVs Gomorgen Danmark' er der en  kvindelig studievært med et sprog som en rejekælling. Forleden gik hun til den afsluttende spisning med bemærkningen "Nu skal det være godt at få noget i skrutten!"
Jeg samler på den slags på  min hjemmeside www.haaest.dk. Det er dewsværre alt for let at samle på 'sprogtidsler i spinatbedet"

19/04/2011 - 08:08

Michael Bjørnbak Martensen

Erik Haaest har en pointe - men vi lever søreme i en tid, hvor der er godt gang i udfordringerne på alle hylder. Så en værkstøjskasse med paratviden, google-søgninger, tekst, analyse, fotos, video, platforme, sprog, kultur, osv. er meget relevant. 

De store analyser fastslår, at danske elevers paratviden er virkelig god sml med udlandet (PISA-undersøgelse), hvorfor det måske var en idé at teste eleverne på andre ting end viden, f.eks. analyse-kompetencer eller noget andet.

Og skulle jeg pege på noget andet, var det evnen til at navigere med integritet mellem akademikere, systemerne og borgerne. For at være det "kit", der faciliterer et demokratisk samfund.

For mig at se er viden-målestokken udtryk for en konservativ tankegang, hvor journalistikken som facilitator er langt mere relevant.

20/04/2011 - 11:12

Jeppe Funder

Erik & Michael:

Husk på at spørgsmålene er en del af optagelsesprøven. Efter den (og de andre delprøver) er der altså yderligere 3½-4 år at fylde viden på de studerende. Og mon ikke de nok skal nå at lære både google, anslag og samfundsstrukturer at kende?

Seneste nyheder

04.07.2018 · 12:52

Before you, sir

Julie Asmussen
03.07.2018 · 11:21

På rette sted til rette tid

Anonymous (ikke efterprøvet)
03.07.2018 · 10:40

Langsigtet

Julie Asmussen
02.07.2018 · 13:01

Havfruer og hæve-sænke-borde

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til Furesø Kommune

Furesø Kommune
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Kommunikationskonsulent søges til Danske Skoleelever

Danske Skoleelever
Ansøgningsfrist: 31.07

Nyhedsvært og tv-journalist på TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 15.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Mellemøstkorrespondent

Folkekirkens Nødhjælp
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikations- og PA-chef

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 08.08

8 Kreative og fleksible journalister

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.07

Landsforeningen LEV søger kommunikationsmedarbejder

Landsforeningen LEV
Ansøgningsfrist: 15.08

Direktør for kommunikation og indsamling

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 20.07

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Kommunikationsmedarbejder

Den Danske Scenekunstskole
Ansøgningsfrist: 12.08

DJ KOMMUNIKATION søger studentermedhjælper

DJ kommunikation
Ansøgningsfrist: 05.08

Radio24syv søger reporter til Aarhus

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 26.07

Kommunikationschef til Børn- og Ungeforvaltningen

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 05.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08

Journalist

Kunsten
Ansøgningsfrist: 17.07

Strategisk kommunikationskonsulent til Ledelsessekretariatet

Syddjurs kommune
Ansøgningsfrist: 08.08

Mungo Park søger kommunikationschef

Mungo Park
Ansøgningsfrist: 09.08

Journalist med en skarp pen og næse for nyheder

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 07.08

Programredaktør til operaen

Det Kongelige Teater
Ansøgningsfrist: 30.07

Er du Odense Teaters nye multimediehaj?

Odense Teater
Ansøgningsfrist: 23.07

Journalist til Medicinrådet

Medicinrådet
Ansøgningsfrist: 07.08

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 29.07

FOA søger en art director/visuel redaktør

FOA
Ansøgningsfrist: 13.08

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08