search

En plan ud af krisen

Når der er krise rundt omkring i mediebranchen, kan man som tilskuer altid vælge at svælge i den.

Når der er krise rundt omkring i mediebranchen, kan man som tilskuer altid vælge at svælge i den. Eller man kan fokusere energien på at forsøge at finde måder at komme frelst gennem krisen på og tilbyde sine tanker og råd, når der er mulighed for det.

Af samme grund vil jeg hermed opfordre alle til at læse om, hvordan The Gazette i Cedar Rapids, Iowa, har tænkt sig at genopfinde sig selv i lyset af den krise, der inden for en overskuelig fremtid ellers truer med at tage livet af mediehuset. For The Gazette har lavet en komplet plan – og lagt den offentligt ud til skue til almindelig inspiration. Mediemanden Mark Potts har en glimrende analyse af planen her.

I planen er der en masse tanker, der er hørt før, men der er også nogle, det er værd at beskæftige sig nærmere med. Først og fremmest tanken om, hvordan The Gazette kan udvikle sig til at blive en meget mere fundamental del af det dagligliv, områdets borgere har. Hvordan man kan blive en platform for dialog, transaktioner og almindeligt dagligdags liv. Hvordan man kan komme til at spille en mere aktiv rolle i folks dagligdag og ad den vej skabe ny oplevet relevans for en stor gruppe mennesker, der ellers var godt i færd med at vende medierne ryggen.

Der er ingen, der siger, at The Gazette har fundet alle patentløsningerne. Men det er i hvert fald en meget omfattende start.

Og lur mig, om der ikke er en hel del ting i det amerikanske mediehus' planer, som danske mediebosser ville gøre sig selv en rigtig stor tjeneste ved at sætte sig ned og studere lidt nærmere og tænke ind i en dansk sammenhæng?

Hvis nogen skulle være i tvivl, var det sidste et rent retorisk spørgsmål…

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen