En hyldest til avisdesign

ANMELDELSE. “Alt er grundigt researchet, velskrevet, smukt illustreret og serveres i respekt for den nævnte præmis: Optimal visuel præsentation af den journalistiske fortælling.“ Lars Pryds anmelder Newspaper Design' 
07.03.2019 · 14:54

Af: Lars Pryds

Bog: Newspaper Design 

Forfattere: Javier Errea m.fl.

Forlag: Gestalten Verlag, Berlin (288 sider, 445 kroner)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

“Newspapers last forever,” siger Anna Scott (Julia Roberts) i den romantiske film 'Notting Hill' fra 1999. Vi, der elsker papir, kan håbe, hun får ret – ikke for at kunne snage i afslørende artikler og nøgenfotos (som Anna Scott frygter) – men fordi der er en særlig taktil oplevelse ved at konsumere nyheder på papir.

Både det taktile og det romantiske aspekt er nævnt i bogen 'Newspaper Design' – men begge anses som mindre vigtige i historien om den trykte avis. Og er papiravisen forresten ikke forlængst erklæret død og borte? Jo, men tilsyneladende er den ret sejlivet. Bogen argumenterer da også fra første side for, at nye medieformater aldrig vil erstatte de gamle – i stedet vil de forskellige formater tilpasse sig, leve side om side og bidrage med hver sin helt særlige stemme. 

Fokus i bogen er på design – ud fra, at designet bestemmer rækkevidden og formidlingen af den journalistiske fortælling. Ikke, som i gamle dage, ved at designeren skal få journalistens historie til at se godt ud. I fremtiden gælder det om at fortælle den journalistiske historie visuelt.

'Newspaper Design' er en ren lystvandring gennem nyhedsdesign, der evner at formidle visuelt på højt niveau. Der er tre typer af indhold i bogen: Fem artikler under fællestitlen “Profiles” præsenterer ikoniske avisdesignere som Mario R. García og Lucie Lacava. “Insights” er ni essays af stjerner fra niveauet lige under ikonerne – deriblandt et veloplagt indlæg fra Politikens designchef, Søren Nyeland. Her beskrives enkeltprojekter og/eller strategier fra skribenternes helt egen designhverdag.

Den største del udgøres af en lang række “Case Studies”, hvor der ses nærmere på banebrydende aviser som The New York Times, Die Welt, Dagens Nyheter, argentiske La Nación og såmænd også vores egne Berlingske og Politiken. De mest dybdegående strækker sig over cirka 25 sider hver og er gedigne gennemgange af den enkelte avis’ historie, design-struktur, det redaktionelle flow samt det uundgåelige samspil med de digitale kanaler.

Alt er grundigt researchet, velskrevet, smukt illustreret og serveres i respekt for den nævnte præmis: Optimal visuel præsentation af den journalistiske fortælling. En grundig indledning skitserer den historiske udvikling og trækker linjer fra slutningen af 1800-tallet til i dag – og kun en uoverskuelig indholdsfortegnelse og fraværet af et register flytter bogen fra fem til fire stjerner. Men efter næsten 300 sider er man tilbøjelig til at give Anna Scott ret: Den trykte avis skal nok overleve.

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04