search

En flok egern og et luftkastel

For et par uger siden havde jeg sammen med min frue fornøjelsen af at være en tur i Yosemite National Park nogle timers kørsel øst for San Francisco i USA.

For et par uger siden havde jeg sammen med min frue fornøjelsen af at være en tur i Yosemite National Park nogle timers kørsel øst for San Francisco i USA. Parken er amerikanernes ældste nationalpark og helt igennem fantastisk med storslået natur og et rigt dyreliv.

Mens vi vandrede rundt mellem dalengene, vrimlede det med små nysgerrige egern. Der var mange, og de var lidt søde, så de skulle naturligvis foreviges med det medbragte kamera. Det var sjovt og spøjst i øjeblikket, og resultatet blev indtil flere billeder af de små, sjove dyr – nogle en hel del bedre end andre.

Vel ankommet hjem til Danmark satte jeg mig til at se mine billeder igennem. Jeg har en konto på fotodelingstjenesten Flickr, hvor jeg ofte smider billeder op for venner og familie, og der skulle disse billeder naturligvis også op – troede jeg. For da jeg genså billederne af disse egern slog det mig, hvor meget man bare skulle have været der selv for at synes, de var sjove. Så jeg lod dem blive på harddisken.

Senere kom jeg i tanke om sammenhængen mellem dette og en af de væsentlige pointer i Clay Shirky’s bog “Here Comes Everybody”. Bogen er meget aktuel lige nu og handler som sådan om de mange nye muligheder for at organisere sig, som nettet har bragt med sig. Men ti-øren for mig var, hvordan vi i mediebranchen totalt har misforstået konceptet med brugergenereret indhold.

Mange mediefolk har været helt oppe og helt nede, når det gælder indhold fra brugerne selv. Først skulle det nærmest redde medierne ved at levere gratis indhold, og da det så viste sig, at rigtig meget af det indhold, der kom, var pivringe og uden relevans for nogen som helst, var nogle rigtig hurtige til at sige, at brugergenereret indhold i nogen som helst form er og bliver totalt uinteressant. Luftkastellet forsvandt som dug for solen.

Shirky’s pointe her er, at brugergenereret indhold for størstepartens vedkommende er direkte sammenligneligt med de små samtaler om vejr og vind, vi ville stå og have med naboen over hækken eller med kollegaen ved kaffemaskinen på arbejdet. Samtaler der ikke vedrører andre end os – men som til gengæld har værdi for netop os, der er direkte involveret i samtalen. Og så ikke meget mere.

Set i den kontekst er der derfor ikke noget hokus pokus i, at brugergenereret indhold rent mediemæssigt har fejlet langt henad vejen. Man har ganske enkelt forsøgt at tage et æble og forvandle det til en banan.

Man har taget personligt indhold helt uden kontekst og broadcastet det uden de store filtre. Og hvorfor egentlig? Kun fordi man kunne, og fordi nettet i mediemæssig sammenhæng sådan stadig er lidt for sig selv og lidt secondrate, som noget hurtigt bliver, når der er ubegrænset plads at boltre sig på.

Luftkastellet var flot. Men det forsvandt. Og det var vel egentlig ok? For vi ville vel aldrig gøre den slags forsøg på tryk? Og vi ville i hvert fald aldrig gøre det på radio eller TV.

Hele debatten om brugergenereret indhold og hvordan det kan spille ind i en mediemæssig sammenhæng med nettet som omdrejningspunkt har derfor behov for at flytte tilbage til start. For mens vi måske nok har fejlet i første hug, er der næppe nogen tvivl om, at nettet har forskubbet balancen mellem udgivere og modtagere i en sådan grad, at medierne må forholde sig til det.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen