Ritzaus Bureau får på puklen i årets kønsundersøgelse fra medienetværket K2 og DJ. De elektroniske medier har flest kvinder på de tunge poster
Medienetværket K2 er lidet imponerede over Ritzaus Bureau organisering i forhold til kønssammensætning. Nyhedsbureauet har ikke en eneste kvindelig topleder eller redaktionschef. Sammen med DJ har K2 for sjette år i træk set nærmere på kønssammensætningen i ledelsen på 24 nyhedsmedier.
Undersøgelsen fra K2 viser, at 24 procent af de administrerende direktører og øverste direktører på nyhedsmedierne er kvinder. Tallet er højest i provinsen og på de elektroniske medier, og der er flere kvindelige bosser på DR og TV 2 end i dagbladsbranchen, skriver Dansk Journalistforbund.
"Generelt ser tallene gode ud i undersøgelsen i år. Vi kan se, at det går fremad med at få ansat kvinder i toppen, og der er større fokus på det i dag, end der var, da K2 blev til i 2006. Derfor stopper vi også netværket nu, selv om vi stadig ikke er helt i mål med at få mindst 40 procent kvinder på de store poster. Men vi oplever, at vi i høj grad er lykkedes med at få sat emnet på dagordenen, og det er vi meget tilfredse med," siger medlem af styregruppen i K2 Dorrit Saietz til journalistforbundet.dk.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.