search

En fjer bliver til fem høns

  

Kommunikationsmanden Christian Have og HCA-Fonden sparker Andersen-året i gang den 2. april. Det sker efter en nøje tilrettelagt dramaturgi, hvor kongelige og internationale kendisser sikrer en mediedækning uden

EVENTYRLIGT. Hvad har AC Milans Paolo Maldini, Isabel Allende, Nina Hagen og Luxembourgs Storhertuginde Maria Teresa med hinanden at gøre?

Og hvordan er de forbundet med skuespilleren Connie Nielsen, Václav Havel og den kinesiske basketball-spiller Yao Ming?

De kan alle skrive HCA-ambassadør på visitkortet – og sammen med 107 andre internationale kendisser er de sendt ud i verden af HCA Fonden og den danske kommunikationsmand Christian Have for at fortælle to ting: At H.C. Andersen i år ville være fyldt 200 år – og at det skal fejres med et grande party.

»Man kan spørge, hvorfor vi skal fejre ham så stort. Svaret er, at det er helt i Andersens ånd. Han var international og havde verden som sin legeplads. Han sagde selv: ’Jeg ønsker berømmelsen. Jeg hører verden til’,« forklarer Christian Have.

Derfor er HCA-ambassadørerne en bevidst del af Christian Haves kommunikations-strategi i arbejdet med at markedsføre Andersen-året i udlandet. Ved åbning af udstillinger, premierer, på tv og i aviser skal de kaste glans over fejringen af den danske eventyrdigter og sikre ham synlighed i alverdens medier og lande. Forresten godt og ubetaleligt hjulpet af det danske kongehus.

Elementet af world wide antyder, at Andersen som kommunikations-opgave er noget af en moppedreng. For Have PRs vedkommende er det da også den største, bureauet har haft, og den har optaget den 50-årige Christian Have, siden han sagde ja i 2001.

På papiret ligner det a piece of cake. Andersen som event har alle de kva-liteter, der i Christian Haves optik skal til for at gøre den til en meta-begivenhed: Den er unik, både forudsigelig og uforudsigelig. Den er historisk og historiefortællende. Den har stjernekvalitet, involverer publikum og er identitetsskabende. Og så er den ekstremt medievenlig. På Haves event-barometer scorer HCA2005 lige under et royalt bryllup.

Andersen står da heller ikke tilbage for Frederik og Mary i det offentlige rum. Han er på etiketterne af Albanis fynske bryg. Han gør sig til på film- og teaterplakater. Han tripper i balletten og synger i operaen. Han er genstand for udstillinger, lægger navn til jule-markeder, og hans kontrafej er på porcelæn, mønter, frimærker og meget mere. I Japan er der nu 400 butikker, der sælger brød fra Andersen Bakeries. Erhvervsliv, turisme og kulturliv går hånd i hånd, og det hele – stort, småt, mellem, mega og mini – fortælles i medierne. For Brødrene Grimms arvinger må det ligne en sammensværgelse.

– Er dét at pushe H.C. Andersen til medierne ikke som at sælge øl til en landskamp?

»Jo, det kan du godt sige. I Danmark er der ingen problemer med at generere omtale. Vi kunne faktisk bare have siddet og passet telefonen, og i efteråret måtte vi træde på bremsen. Succesen kom simpelthen for hurtigt og for voldsomt, og for ikke at kvæle folk i Andersen lagde vi en kraftig dæmper på informationsstrømmen. Så i stedet for at gå ud med fem gode historier om dagen lagde vi dem ud på HCA2005-portalen. Så kunne medierne selv hente dem. Det hjalp faktisk,« siger Christian Have, der dog skelner mellem Danmark og udlandet:

»I mange lande er det ikke bare gået af sig selv. Med sin gennemslagskraft og sine værker er Andersen i live. Han er dansk, han var et geni, og på den led er han vores arvesølv. Men spørgsmålet var fra begyndelsen: Hvordan får vi udlandet til at tage et ejerskab af fejringen?« siger Christian Have.

Motoren blev, at HCA Fonden støtter et hav af kunstneriske projekter i en masse lande, og i de 60 vigtigste lande har Have PR etableret brohoveder eller platforme med de danske ambassader, Danmarks Turistråd, kulturinstitutterne og lokale kommunikationsbureauer med kendskab til de lokale medier. Et netværk, som i dag er verdensomspændende, og som rapporterer direkte til Have PR i København.

Effekten er ikke udeblevet. Ifølge Have bobler Andersen lystigt i udlandet, og de internationale medier er på. Det vælter ind med avisudklip fra aviser og blade i udlandet, og Have nævner, at han skal interviewes af Time Magazine, når han er færdig med Journalisten.

»Det er en vigtig del af kommunikationsstrategien at få udlandet til at interessere sig for noget, for så vender det tilbage hertil,« siger Christian Have.

Fænomenet er ikke nyt. I sin bog »Synlighed er eksistens« (2004), der handler om pr og kommunikation i kunstens og kulturens verden, beskriver Christian Have, hvordan han i nogle tilfælde har sendt historier – for eksempel om Peter Schaufuss Balletten i Holstebro – en tur rundt om den internationale presse. Når noget dansk hitter i udlandet, hitter det helt sikkert dobbelt så hårdt i den hjemlige andedam bagefter. Eller for at sige det på Andersen’sk: Når man kaster en dansk fjer ud i de internationale medier,
vender den før eller siden tilbage som fem høns i de danske.

For Christian Have er en del af strategien også at fastlægge en dramaturgi. Det officielle Andersen-år starter på hans fødselsdag lørdag den 2. april – den er døbt »Eventyrweekend« – med et kæmpeshow i Parken, som efter planen tv-transmitteres til omkring en milliard mennesker verden over. Den 6. december er der finale i Odense – det var den dag, H.C. Andersen som verdensberømt vendte hjem til fødebyen og blev æresborger. Imellem de to datoer er der så – med lokale afvigelser i udlandet – valgt en to-tre tidspunkter, hvor Andersen skal peake i medierne. Det er dramaturgien.

Til eventen hører også et ædelt, humanitært formål – HCA-ABC Fonden, som skal bekæmpe analfabetisme i verden.

»Det er nemmere at få andre til at tage et ejerskab, hvis der er et formål med fejringen. Andersen led selv af læsevanskeligheder, hans mor var analfabet, og da han kom til København, fik han sin uddannelse på Slagelse Latinskole betalt af Jonas Collin, direktøren for Det Kongelige Teater. Andersen var aldrig blevet verdens største storyteller, hvis han ikke havde fået betalt sin uddannelse. Derfor tænkte vi ABC Fonden ind fra starten, og håbet er, at den kan sætte analfabetismen på den internationale dagsorden,« siger Christian Have.

– Hvor meget er ABC Fonden en kalkuleret del af kommunikations-strategien?

»Du kan da godt tage de kyniske briller på, hvis du ikke ved, at jeg for 15 år siden rendte rundt ude i Parken og lavede Rock for Afrika. Jeg har altid brugt 20 procent af min tid på velgørenhed, har altid været inde i det univers at koble kultur med noget humanitært. Tanken med ABC Fonden var ikke at sige: Gud, det kan blive stort! Eller: Jeg skal have noget med det at gøre. Overhovedet ikke. Den er ikke kynisk kalkuleret, for det ville have været nemmere uden.«

Endelig består kommunikations-strategien af en dokumentationsfase. Det er en måde at opgøre medie-boet på, når Andersen-året er overstået.

Så kan man måle, i hvilken grad man har fået udbredt kendskabet til H.C. Andersen.

Ud over to medarbejdere hos Have, som overvåger de danske medier, holder et udklipsbureau i London øje med alle de udenlandske printmedier, ligesom der bliver kørt overvågninger på alle tv-stationer i de 35 vigtigste lande. Nettet er umuligt at måle på, dog bliver trafikken på HCA2005-portalen registreret.

Sammen med kommunikations-virksomheden Advice har Have PR udviklet et program, som opregner både kvantitativ og kvalitativ omtale.

»Vi kan måle på projektets kerneværdier; nogle bestemte ord simpelthen. Det er en otte-ti kerneværdier, som også er Danmarksværdier. Så kan vi differentiere, om det er livsstil, lokalt, regionalt eller dagblade.

Vi kan køre 50-60 grafer ud på, hvor omtalen er, i hvilke lande, om den er positiv eller negativ, om der er billede med eller ej, om det er anmeldelse, foromtale eller noget andet. Det bliver tastet ind for hvert eneste tv-indslag og udklip. På den led vil det blive et af de mest veldokumenterede kulturprojekter nogensinde,« siger Christian Have.

Eller som H.C. Andersen ville have sagt:

»Og det kom i Avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille Fjeder kan nok blive til fem Høns!«

Folk vil få forstoppelse

Tekst: Michael Holbek Jensen

VÆG-TIL-VÆG. Ifølge kommunikations-strategen Christian Have er dét at sælge H.C. Andersen til medierne som at sælge øl til en landskamp. Hvis du allerede nu synes, det er for meget, så gør som H.C. Andersen: Skynd dig og rejs væk! For om godt 14 dage starter det rigtige tæppebombardement. Fra 2. april og resten af året vil danske medier oversvømme os med en syndflod af Andersen-stof, og spørgsmålet er, hvornår vi drukner?

Men hvordan skiller medierne det eventyrlige fra det enerverende? Og er det virkelig nødvendigt med al den Andersen? Vi har spurgt de redaktionelt ansvarlige for Andersen-dækningen på tre aviser – Fyens Stiftstidende, Politiken og Berlingske Tidende. At det lige er de tre skyldes, at de på Have PRs portal www.HCA2005.dk står opført som officielle »mediepartnere«.

– Hvad går jeres mediesamarbejde med HCA2005 ud på?

Esben Seerup, Odense-redaktør og redaktionschef for kultur på Fyens Stiftstidende:

»Det er en nyhed for mig, at vi er mediepartner. Hverken vores administrerende direktør eller annoncedirektør kender til noget mediesamarbejde. Og som journalistisk ansvarlig for HCA-dækningen kan jeg garantere, at der ikke er noget redaktionelt samarbejde.«

Jesper Friis, kulturredaktør, Politiken:

»Jeg er forundret over, at vi skulle være mediepartner, for det definerer jeg som noget redaktionelt. Vi laver nogle læsertilbud, hvor vi råder over nogle fribilletter til nogle H.C. Andersen-arrangementer. Men det er en service-ting, som ligger i vores marketingafdeling.«

Jacob Høyer, kulturredaktør, Berlingske Tidende:

»Jeg kan slå helt fast, at der ikke er noget redaktionelt samarbejde mellem os og HCA2005. Mediepartnerskabet dækker over et rent kommercielt anliggende, hvor vores marketingafdeling får nogle fribilletter, som vi kan udlodde til vores læsere.«

– Hvordan sikrer I, at folk ikke får forstoppelse?

Esben Seerup, Odense-redaktør og redaktionschef for kultur på Fyens Stiftstidende:

»Vi laver den mest omfattende dækning i hele landet – fuld kraft – og der vil nok komme forstoppelse. Jeg ved, den allerede har ramt redaktionslokalerne, hvor nogle af os har været beskæftiget med det her – on and off – i fire-fem år. Men jeg tror ikke, den har indfundet sig ude i samfundet. Folk vil gerne læse om ham, og den 20. marts udgiver vi for eksempel et 80 siders tabloid-tillæg om H.C. Andersen. Fra 1. januar i år og frem til 31. december har vi to en halv medarbejder på stoffet. De skal overhovedet ikke lave andet i hele 2005, og omkring 2. april kobler vi mange flere folk på. Vi gør det, fordi H.C. Andersen er fra Odense, byen vil være præget af Andersen-året, og fordi han betyder meget for den fynske selvforståelse og identitet.«

Jesper Friis, kulturredaktør, Politiken:

»Der kommer så meget H.C. Andersen, at jeg ikke er sikker på, at det ikke allerede er sket. Redaktionen har i hvert fald allerede fået forstoppelse. Vi kan være filter mellem læserne og Have PR, men problemet med Haves massive markedsføring er, at man bliver tonedøv. Have gør sig selv en bjørnetjeneste, for de er ikke gode til at skelne mellem vigtige og ligegyldige historier. Så vi prøver at dæmme op for strømmen af små og latterlige ting som udnævnelse af racerkørere og kendisser til HCA-ambassadører. Vi laver et særtillæg, og vi kommer ikke uden om at anmelde en del arrangementer.«

Jacob Høyer, kulturredaktør, Berlingske Tidende:

»Det handler om fingerspidsfornemmelse. Der kommer i perioder umådeligt mange H.C. Andersen-historier fra Have PR, og indimellem er det nødvendigt at træde på bremsen. Vi gør det, at vi samler nogle ting, som vi så tematiserer, i stedet for bare at bringe det hele. Men vi har også en service-funktion, fordi vi synes, H.C. Andersen er værd at fejre, og fordi han selv oprindeligt skrev i Berlingske Tidende. I forbindelse med starten på Andersen-året laver vi for eksempel et stort Andersen-tillæg.«

– Hvor blev den kritiske sans af i forhold til HCA?

Esben Seerup, Odense-redaktør og redaktionschef for kultur på Fyens Stiftstidende:

»Når Christian Have mener, at dét at sælge H.C. Andersen til medierne er som at sælge øl til en landskamp, hører det med, at vi for eksempel har haft problemer med Have PR, fordi han synes, vi var for kritiske. Vores ambition er at være både kritiske og fair. Vi skal ikke kun være kritiske, for det er faktisk en fødselsdag, vi fejrer. Men vi har lavet masser af kritisk journalistik, lige som vi er kritiske i ledere og kommentarer.«

Jesper Friis, kulturredaktør, Politiken:

»H.C. Andersen er en skøn forfatter, og det anerkender vi ved hver dag at bringe et uddrag af hans dagbog. Det er minimalistisk og til substansen af Andersen. Derudover er vi enormt skeptiske i forhold til HCA-hvad-som-helst, og vi vægter vores egne initiativer og journalistiske stunts. Vi er ved at lave en kritisk artikel om HCA-ambassadørerne. Jeg vil også have i baghovedet, at Have mener, det er som at sælge øl til en fodboldkamp. Er det derfor, han har lagt tv-åbningsshowet i Parken?«

Jacob Høyer, kulturredaktør, Berlingske Tidende:

»Vi opretholder den kritiske sans ved at gå bag om de begivenheder, Have PR prøver at sælge. Vi går bag om pengestrømmen. Vi skriver kritisk om HCA-ambassadørerne, for jeg har sommetider indtryk af, at de mere er valgt på deres kendiseffekt og kavalergang end deres indsigt i eventyrdigteren. Og så holder vi da øje med, om det går ligesom med Kulturby 96, hvor det hele skulle være én stor fest – og da man endelig nåede til nytårsaften, var der ikke flere raketter tilbage.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen