search

En Cavling for branding?

Ups Kurt - blev der pludseligt lidt langt over til DJ's idealer og den Cavling-pris, der netop nu indkaldes kandidater til?

Ups Kurt – blev der pludseligt lidt langt over til DJ's idealer og den Cavling-pris, der netop nu indkaldes kandidater til?

Der står et fuldprofessionelt tv-studie i Silkeborg tilhørende Jyske Bank. I en fortravlet hverdag letter det mediernes adgang til bankens hær af medietrænede eksperter, at bankfolket bare kan gå ned i studiet og fra deres trygge hjemmebane lade sig interviewe af journalister, der sidder mageligt i Odense eller København.

Det har øget bankens gennemslagskraft i medierne så meget, at Jyske Bank nu har større medieprofilering end konkurrenter, der ellers er noget større på bundlinjen. Og dermed er bankens strategi lykkedes: Den så for 10 år siden, at DR satsede mere på børsstof – den bølge ville banken med på.

Tv-studiet får også en gang imellem besøg af den tidligere DR-journalist Kurt Strand, der også er formand for Cavling-komiteen. Kurt smider sine jeans, tager de pæne bukser på og får håret sat, inden han laver et af sine klassiske nysgerrige interviews, der broadcastes på bankens egen web-tv-kanal. Næste indslag – der gives fri 7. oktober – handler meget aktuelt om den klimadebat, der – få måneder efter nedsættelse af højtprofilerede miljøredaktioner under klimatopmødet – aldrig blev en del af de etablerede mediers valgdækning.

I modsætning til dem har Kurt tid til at sætte sin egen dagsorden og spørge om hvad som helst. Og han understreger, at hvis banken forsøger at blande sig, så får de hans skosåler at se. Det tror jeg på. Og dermed er det dokumenteret, at selv kritisk journalistik kan tjene økonomiske interesser.

Jyske Bank bruger Kurt til at vise kunderne, at banken er troværdig. Når du møder Kurt Strand på vej i netbanken, så kan det ikke være den rene røverrede. Banken understreger, at Kurt signalerer troværdighed og professionalisme. Effekten er, at Kurt og hans journalistik brander Jyske Bank og leverer et spin off, der differentierer banken i et konkurrerende bankmarked.

Ups Kurt – blev der pludseligt lidt langt over til DJ's idealer og den Cavling-pris, der netop nu indkaldes kandidater til?

Næh – ikke nødvendigvis. For nærlæser man fundatsen til dansk journalistiks mest eftertragtede pris, står der intet om, at man for at høste hæderen skal være ansat på et medie, der er så fint og publicistisk, at det er berettiget til mediestøtte. Tværtimod gives prisen til en journalist, der "i særlig grad har udvist initiativ og talent" i løbet af året. Det har – helt uden skær af ironi – både Kurt og banken gjort. Et program udviklet af en trængt public service-station får nyt liv på bank-tv. Det er da nyskabende – uden at Journalisten dermed har anbefalet Kurt som kandidat.

Strategisk kommunikation, hvor kommercielle aktører bruger uafhængig journalistik, er kommet for at blive i mediebilledet. Pengene flyder fra gammelmedierne til blandt andet kommunikation. Og så længe Cavling-fundatsen er formuleret, som den er, må vi forberede os på at skulle gå planken helt ud. Og i så fald kan journalister og kommunikatører, der leverer journalistik for virksomheder, vel også vinde Cavling-prisen?

PS: Der står intet i fundatsen om, at Cavling-komiteens medlemmer ikke kan vinde, men Kurt må nok hellere gå uden for døren. Trods alt. Stadigvæk.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen