Der er stor interesse i embedsværket for at blive klogere på den nye offentlighedslov. Djøf har et introduktionskursus om den nye lov, der handler om hvordan medlemmerne skal håndtere den
»Opslutningen har været enormt stor i forhold til hvad vi er vant til. Jeg har arbejdet med kurser inden for det juriske område i 10 år og jeg har aldrig set så stor tilgang til et kursus om en ny lov. Vi har holdt både åbne kurser og rundt om i virksomhederne,« siger videreudviklingschef i Djøf Torill Løebekken.
I en høring i Folketingets Retsudvalg fortalte ombudsmand Jørgen Steen Sørensen for lidt over en uge siden, at der blev udtalt kritik i en meget stor del af klagesagerne om den nye offentlighedslov. Hver anden sag er ifølge Ombudsmandens vurdering behandlet forkert af myndighederne. Normalt ligger andelen af problematiske sager på 15-20 procent, fortalte han:
»Det betyder, at der er en ganske væsentlig kritikrepræsentation på offentlighedsområdet,« sagde Jørgen Steen Sørensen.
»Ikke meget tid«
Han pointerede også, at det var hans opfattelse at myndighederne brugte meget energi på at overholde loven.
»Så derfor skal den høje kritik ses som udtryk for, at det er en meget vanskelig lov, der er kommet ud af processen. Og en lov, der stiller mange skøns- og grænsedragnings-spørgsmål,« sagde Jørgen Steen Sørensen.
Indtil nu har mere en 1.000 medlemmer af Djøf været på kursus, og nye kurser vil blive udbudt næste år, fortæller Torill Løebekken. Hun siger at det er meget forskelligt, hvordan arbejdspladserne ruster medarbejderne.
»Nogle arbejdspladser giver et par timers undervisning internt med egne kræfter. Det er en begyndelse, men det er ikke meget tid at bruge på et så stort lovkompleks med så stor praktisk betydning.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.