search

Elmose om blogs 2

Som opfølgning på gårsdagens indlæg spurgte jeg Kim Elmose om, hvordan man trækker publkum til sin blog.

Som opfølgning på gårsdagens indlæg spurgte jeg Kim Elmose om, hvordan man trækker publkum til sin blog. Der er jo ikke meget socialt over en blog, ingen ved eksisterer.

Her er Kims svar. Det er langt, men giver masser af gode råd om blandt andet RSS:

Som i en hver anden konversation eller social sammenhæng – hvis du vil have andre mennesker til at tale med dig, så må du selv sige noget til dem – du skal selv bidrage.

Vær aktiv i blogosfæren – del din viden
Så for at blive en del af blogosfæren og inspirere andre til at kommentere på din blog, skal du selv deltage aktivt på andres blogs.

Når du ser et interessant indlæg – og du har noget nyt at tilføje eller en holdning, som du gerne vil udtrykke: så skriv den – men uden at indholdet er : "Læs hvad jeg mener på min blog"  blot for at linke videre.

Du skal skrive en kommentar, der er bestemt for dén blog, som du besøger. Og du bør følge op på din kommentar, hvis andre læsere kører videre med en debat til indlægget.

Hvis du skriver seriøse og velgennemtænkte indlæg, så vil de andre bloggere begynde at besøge din blog for at se, hvad du mon skriver der – og så efterhånden begynde at kommentere på dine indlæg der. Her skal du huske at svare på de kommentarer, der er til dine indlæg. Gå ind i debatten, svar på spørgsmål og kommentarer til dine indlæg, tænk dig om – og du vil optjene "respektpoint".

Egentlig er det jo bare som at deltage i en debat i en forsamling; familiefesten, medarbejderforeningsmødet eller redaktionsmødet. Der lytter folk til dem, der udtrykker sig klart, tydeligt og tilfører debatten noget nyt.

Brug RSS
En anden metode – der ikke erstatter den ovenstående – er at få tilmel dit rss-feed til rss-portaler som fx. Overskrift.dk , Feedster.com eller Technorati.com .

RSS er efterhånden standard på alle blogsystemer (ellers kan du oprette et på Feedburner.com . ) – og sørger for at omverdenen på nettet for at vide, når du har skrevet et nyt indlæg. Du skal altså ikke længere lokke læsere forbi med reklamer eller nyhedsbreve, men du får sendt en besked ud om at "Hej, jeg har skrevet et nyt indlæg".

På overskrift. dk ryger dit indlæg så bl.a. ind i en hovedliste over seneste indlæg (minut for minut) fra tusindvis af blogs.  Simpelthen en "Seneste nyt" – ikke fra dit nyhedsmedie, men fra den danske blogosfære. Dermed får du dit indlæg ud til en masse mennesker, hvoraf nogle måske klikker på overskriften og kommer hen på din blog.

Der er ikke kun tekst, der kan formidles via rss. Det gælder også for fotos, video og lyd.

Hvordan finder du så dit eget rss-feed: Højreklik på det link til RSS, som formentlig ligger et sted på din blog eller det orange ikon på din blog -> du får en netadresse: http://minblog.dk/rss/minegodehistorier.rss . Den kopierer du så ind i netadresse-feltet hos den tjeneste, som du tilmelder dit feed til.

Og så er feedet tilmeldt."

Ja, Ole – det blev lidt langt, men det kræver lidt forklaring. Fedt med dine links til rss.

Der er også denne her "RSS forklaret så selv din mor kan være med "

eller " How to explan RSS the Oprah Way "

Selv har jeg skrevet en guide til Politikens journalister i pdf-format: "Befri din mailboks – og find nyhederne før din chef ". Hvor jeg også forklarer, hvordan folk konkret sætter en rss-nyhedslæser op og bruger den. Jeg tager udgangspunkt i Google Reader 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen