search

Ekstra Bladets læsernedtur fortsætter

Politiken slår sin føring fast som mest læste betalingsavis i hverdagene, viser de seneste læsertal. Men Ekstra Bladet fortsætter nedturen i 2011. Gratisaviserne er også ramte.

Politiken slår sin føring fast som mest læste betalingsavis i hverdagene, viser de seneste læsertal. Men Ekstra Bladet fortsætter nedturen i 2011. Gratisaviserne er også ramte.
Det første halvår i 2011 har været godt for flere af de danske betalingsaviser. Det viser halvårstallene fra Index Danmark/Gallup.

Politiken slår sin føring fast som den mest læste betalingsavis i hverdagene med 385.000 læsere. Det er fremgang fra 369.000 læsere i første halvår 2010 og 368.000 læsere i andet halvår. 

Dermed slår Politiken føringen fast over Jyllands-Posten, der ellers i flere år har siddet trygt i front som den mest læste betalingsavis. Jyllands-Posten havde 367.000 læsere i første halvår 2011.

Berlingske ligger nogenlunde stabilt på 270.000 hverdagslæsere i 2011, fra 268.000 i andet halvår af 2010 og 270.000 i første halvår 2010.

Kristeligt Dagbladet oplever en lille fremgang fra 106.000 læsere i start 2010 til 113.000 læsere i 2011. Information bevarer status quo med 105.000 læsere i 2011.

Til gengæld fortsætter nedturen for Ekstra Bladet, der nu er under 300.000 hverdagslæsere. I første halvår 2011 havde avisen 295.000 læsere. Det er dalet fra 304.000 i andet halvår 2010 og 320.000 i første halvår 2010.

B.T. bevarer til gengæld et nogenlunde stabilt niveau og ramte 268.000 læsere i 2011.

I weekenderne er Jyllands-Posten stadig den mest læste avis. Her læser 509.000 avisen, i forhold til Politikens 496.000 på andenpladsen.

Også i weekenderne daler Ekstra Bladets læsertal, og B.T. begynder nu at hale ind på konkurrenten. I første halvår 2011 havde Ekstra Bladet 379.000 læsere, mod B.T.s 370.000. For blot et år siden lå Ekstra Bladet på 404.000 i weekenden, imens B.T. også her holder et nogenlunde stabilt niveau.

Gratisaviserne har også oplevet nedgang i 2011 sammenlignet med første halvår 2010. MetroXpress er gået fra 451.000 til 435.000 læsere, og Urban fra 316.000 til 238.000 læsere. 24timer har formået at holde bedre på læserne og er gået fra 326.000 til 321.000 læsere i samme periode.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen